لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

نگرانی ها در مورد افزایش مریضی تب خون دهنده در هرات


مسئولان ریاست صحت عامه هرات نگران شیوع مریضی تب خون دهنده در آستانه عید قربان در این ولایت هستند.

آنان می گویند: در جریان سال روان یازده تن از مبتلایان به این مریضی جان داده اند و آمار مبتلایان به تب خون دهنده در جریان سال جاری نسبت به سال های قبل به صورت بی سابقه در ولایت هرات افزایش یافته است.

افزایش مریضان تب خون دهنده در سال جاری مسوولان ریاست صحت عامه وشماری از نهاد های غیر دولتی در هرات را بر آن داشته است تا تلاش های را بخاطر جلوگیری از گسترش این مریضی در میان مردم روی دست گیرند.

مسوولان این نهاد ها کمیتۀ را تشکیل داده اند تا برخی توصیه های لازم را پیش ازعید قربان به مردم ارائه کند.

داکتران در شفاخانه حوزه وی هرات از افزایش مبتلایان به مریضی تب خون دهنده در ولایت هرات سخن می زنند.

ملکه پیغام سرطبیب شفاخانه حوزه وی هرات می گوید: در جریان سال روان بیش از هفتاد تن به این مریضی مبتلا شده که یازده تن از آنان جان های شان را از دست داده اند.

مسوولان در ریاست صحت عامه تأکید دارند که این مریضی از طریق خزندۀ به نام کنه که معمولاً در پوست حیوانات و مکان های که حیوانات در آنجا بود و باش دارند به انسانها سرایت می کند.

حالا با نزدیک شدن عید قربان ادارۀ صحت عامه تبلیغات را از طریق نهاد های مختلف از جمله ریاست ارشاد حج و اوقاف به راه انداخته تا آگاهی های لازم برای جلوگیری مردم از مصاب شدن به این مریضی انجام دهد.

داکتر احمد امیر نژاد یکی از مسوولان ریاست صحت عامه هرات می گوید: این اداره به همکاری شماری از نهاد های مختلف مکان های را بخاطر ذبح حیوانات در ایام عید قربان در نظر گرفته ولی شماری که می خواهند در منازل مسکونی شان این کار را انجام دهند باید مجهز به امکانات لازم از جمله دست کش و ماسک باشند.

داکتر امیر نژاد می گوید که مبتلایان به این مریضی نخست از تب، سردردی و جان دردی شکایت می کنند و به تعقیب آن این مریضی سبب خونریزی از قسمت های مختلف بدن مریض خواهد شد.

با این وضعیت مسوولان در ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات می گویند: آنان به همکاری بعضی از نهاد های مختلف غیر دولتی دست به اقدامات مختلف پیشگیرانه زده اند.

خلیل احمد واعظ آمر مالداری ریاست زراعت ولایت هرات می گوید: از یک هفته به این سو برنامه های جدی را بخاطر جلوگیری از شیوع این مریضی در بیشتر از پنجاه قریه در ولسوالی های مختلف این ولایت راه اندازی کرده اند.

به اساس اطلاعات مسوولان در شفاخانه حوزه وی هرات، بیشتر مبتلایان به مریضی تب خون دهنده قصابان و مالداران می باشند. به همین منظور ریاست صحت عامه بخاطر جلوگیری از سرایت این مریضی به این اقشار نزدیک به دو صد تن از قصابان و کارمندان زراعت را آموزش داده.

مریضی تب خون دهنده هفت سال قبل در ولایت هرات تثبیت شده است که آمار مبتلایان به این مریضی در جریان سال روان نسبت به سال های گذشته به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

با این حال ریاست صحت عامه و زراعت همراه با شماری از نهاد های غیر دولتی از جمله کمیته هالند و سازمان صحی جهان برنامه دارند تا با فعالیت های پیشگیرانه شان از گسترش این مریضی در میان مردم جلوگیری کنند.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG