لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

اشرف غنی: هیچ خطری، مانع تأمین صلح در کشور شده نمی تواند


اشرف غنی رییس جمهور افغانستان
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

یادبود از چهارمین سالروز کشته شدن برهان الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان این بار نیز رنگ سیاسی به خود گرفته و سخنرانان به تلاش ها برای تامین صلح در کشور تأکید کردند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در مراسمی که به این مناسبت در خیمه لویه جرگه در کابل برگزار شده بود با فرستادن پیام ویدیویی گفت: برهان الدین ربانی برای تأمین صلح در کشور تلاش کرد و در همین راه جان اش را از دست داد.

رییس جمهور افغانستان در این پیام همچنان تأکید کرد که هیچ خطری، مانع تأمین صلح در کشور شده نمی تواند.

وی گفت:

"مخالفان و ظالمان افغانستان گمان می کنند که اگر روسای جمهور و افراد خیر این کشور ترور شوند مردم می ترسند و اگر به ترور، خونریزی و ناامنی ادامه بدهند افغان ها از آمدن صلح، ثبات، ترقی و خوشبختی مایوس می شوند، اما طوریکه تاریخ ثابت ساخته است افغانستان به مانند کوه هایش مضبوط و افغان ها به مثل نیکان شان آزاد می مانند."

برهان الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان چهار سال قبل توسط فردیکه که خود را پیام آور صلح معرفی کرده بود، در منطقه وزیر اکبرخان کابل در منزل اش کشته شد.

مقامات حکومت افغانستان روز یکشنبه نخست بخاطر یاد بود از سالروز کشته شدن رییس پیشین شورای عالی صلح و رییس جمهور سابق افغانستان نخست بر مزار وی در تپه وزیر اکبرخان کابل اکلیل گل گذاشته و بعداً در خیمه لویه جرگه در خصوص کارنامه هایش به سخنرانی پرداختند.

در این مراسم بر علاوه مقامات حکومتی، حامد کرزی رییس جمهور قبلی، شخصیت های جهادی و خانواده برهان الدین ربانی شرکت داشته و تمامی آنان، برهان الدین ربانی را شهید صلح خطاب کردند.

سخنرانان در کنار یاد آوری از کارنامه های برهان الدین ربانی برای تأمین صلح، روی وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور نیز تماس گرفته و خواهان دریافت راه حل به مشکلات موجود در کشور شدند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و پسر برهان الدین ربانی در این نشست یکبار دیگر روی پیگری دوسیه قتل های زنجیره یی تأکید کرد و خواهان رسیده گی به آن گردید.

فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه یکی از سخنرانان مراسم بود که در خصوص فعالیت گروه های تروریستی و ناامنی در کشور سخن گفت و خواهان رسیده گی به مشکلات از سوی حکومت گردید.

رییس مشرانو جرگه از افغان های که با گروه های تروریستی پیوسته و بر علیه امنیت و ثبات افغانستان می جنگند خواست تا از این کار دست بردارند.

وی گفت:

"من باز هم صدا می زنم دوستان که فریب خورده اند و بخاطر چند کلدار و دالر در حلقات استخباراتی کشور های بیرونی شامل شده و یا در دسیسه های منطقه و جهان دخیل هستند، از آنجا بیرون شوند شعور افغانی پیدا کنند و با ملت خود یکجا شوند و برای درد این ملت دوا شوند تا جنگ در این کشور خاتمه پیدا کند."

مقامات حکومت افغانستان در این نشست همچنان از مردم خواستند تا از مشکلات موجود در کشور مایوس نشده و اقدام به فرار به کشورهای بیرونی نکنند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که مردم از افزایش ناامنی، بی کاری و مشکلات اقتصادی در کشور ابراز نگرانی کرده و انتقاد دارند که حکومت برای رسیده گی به نا بسامانی های موجود، در تلاش هایش کوتاه آمده است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG