لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

ارسال طیارات جنگی روسیه به سوریه امریکا را نگران ساخته است


جان کری وزیر خارجه امریکا
جان کری وزیر خارجه امریکا

مقامات امریکایی گفتند، چند ساعت بعد از گفتگو تلیفونی روز جمعه وزرای دفاع امریکا و روسیه در باره بحران سوریه، مسکو یک تعداد طیارات جت جنگی را به پایگاه هوایی سوریه فرستاد.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا که دیروز پس از گفتگو با فلیپ هاموند همتای بریتانیایی اش در لندن صحبت می کرد، تایید کرد که جت های جنگی روسیه می تواند یک تهدید برای نیروهای نظامی ایالات متحده و متحدین آن در سوریه شمرده شود.

جان کری در این کنفرانس خبری همچنان گفت: رییس جمهور اسد باید از قدرت کنار رود. اما به گفته وی زمان برکناری او از طریق گفتگو و مذاکره فیصله می شود.

قبل از این امریکا از روسیه و ایران خواست تا با استفاده از نفوذ شان بشار اسد را قناعت دهند که با جنگجویان اپوزسیون میانه رو سوریه مذاکره کند.

جان کری وزیر خارجه امریکا در این نشست خبری افزود که ایالات متحده و متحدین آن تلاش کردند تا برای حل بحران سوریه رییس جمهور اسد را به میز مذاکره نشانند، اما به گفته وی، بشار اسد نمی خواهد مذاکره کند و روسیه هم در این راه کمک نمی کند:

"ما به مذاکره و گفتگو نیاز داریم. این چیزی است که ما انتظار آن را داریم. اما امیدواریم که روسیه، ایران و یا کشور دیگر که نفوذ دارند، در این زمینه ما را کمک کنند و این چیزیست که ما را در رسیدن به پایان بحران یاری می رساند. ما برای گفتگو آماده هستیم و آیا رییس جمهور سوریه برای بحث و گفتگو آماده است؟ او واقعاً می خواهد که گفتگو و مذاکره کند؟ و آیا روسیه حاضر است که او را به پای میز مذاکره بیآورد؟ و آیا برای پایان این خشونت ها راه حلی پیدا می شود؟ این همه سوالاتی اساسی اند. ما مشخص ساخته ایم که در تعیین زمان بندی، قید گیر نیستیم. دروازه های ما برای گفتگو باز اند. اما در حال حاضر رییس جمهور بشار اسد از گفتگو انکار کرده و روسیه از کشاندن اسد به پای میز مذاکره خودداری کرده است."

روسیه گفته است که برای مبارزه با گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش نیرو و تجهیزات نظامی خود را در سوریه جابجا کرده است.

یک مقام امریکایی که نخواست نامش افشا شود، به خبر گزاری اسوشیتدپرس گفته است که گروه داعش قوای هوایی در اختیار ندارد و طیارات روسی در میدان جنگ توان هدف گرفتن مواضع را دارند و می توانند از قوای زمینی حمایت کنند.

این مقام امریکایی گفت: روسیه پس از تهاجم شوروی سابق به افغانستان، اولین باریست که خارج از قلمرو این کشور به این پیمانه نیرو و تجهیزات جنگی می فرستد.

XS
SM
MD
LG