لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

بلخی: کشورهای اروپایی باید با مهاجرین یکسان برخورد کنند


سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان از برخورد شماری از کشورهای اروپایی انتقاد کرده می گوید که این کشور ها باید بر اساس کنوانسیون های بین المللی با مهاجرین یکسان برخورد کنند.

مقامات این وزارت در نخست از جوانان افغان خواست تا از رفتن به کشورهای اروپایی خود داری کنند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان روز شنبه طی نشستی در کابل از کشورهای اروپایی خواست تا با تمامی مهاجرین یکسان برخورد کرده و مشکل آنان را حل کند.

وی گفت:

"کسانیکه فعلاً رفته اند و از مرزها آنان گذشته اند، مشکل آنان باید حل شود و به گونه برای آنان پناهندگی بدهند، شنیده می شود که بعضی از کشورهای اروپایی از بین کشورهای که مهاجر دارد تفکیک می کند این مطابق روحیه مهاجر پذیری و کنوانسیون بین المللی 1951 نیست."

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون حدود 500 هزار پناهجو وارد کشورهای اتحادیه اروپا شده که اکثریت آنان به دلیل جنگ، کشورهای شان مانند افغانستان، عراق و سوریه را ترک کرده اند.

ورود پیش از حد مهاجرین از کشورهای مختلف جنگ زده، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی را نگران ساخته و آنان خواهان برگزاری نشست اضطراری شدند که به گفته آقای بلخی، آنهم بی نتیجه به پایان رسیده است.

این همه در حالیست که قرار است به تاریخ پنج الی نهم اکتوبر سال روان میلادی نشست اکس کام در جنیوا امریکا برگزار شود و گفته می شود که در این نشست در مورد مهاجرین افغان نیز بحث صورت خواهد گرفت.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان می گوید که UNHCR یا کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در این نشست از کشورهای جهانی می خواهد تا به وضعیت مهاجرین افغانتوجه جدی داشته باشند.

وی افزود:

"در اجلاس سالانه اکسکام قرار است که جامعه جهانی خواسته شود که توجه ویژه و به خصوص به مهاجرین افغانستان بکنند."

این در حالیست که گزارش های نشر شده در مورد وضعیت مهاجرین می رساند که شماری زیادی از افغانان پناهجو در کشور های اروپایی به دلایل مختلف توهین و تحقیر شده اند.

کارشناسان دلیل پناهجویی آنان را موجودیت مشکلات اقتصادی خوانده می گویند که بر علاوه آن مردم افغانستان از بیکاری و فقر نیز رنج می برند.

قبل از این شماری زیادی از مقامات بشمول وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان از جوانان خواسته اند تا کشور شان را ترک نکنند و آنان این مشکلات را زود گذر می خوانند.

اینگه در نشست جنیوا در مورد مهاجرین افغان چه تصمیم گرفته خواهد شد با گذشت زمان معلوم خواهد شد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG