لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

قدیر: امریکا و ناتو در تأمین امنیت با حکومت افغانستان همکاری کنند


ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان
ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان

معاون اول ولسی جرگه با نگرانی از بد ترشدن وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی در کشور، جامعه جهانی را مقصر دانست که مردم افغانستان را در جنگ دخیل ساخته است.

ظاهر قدیر معاون اول این جرگه در اجلاس عمومی روز شنبه گفت: امریکا و ناتو در زمینه تامین امنیت این کشور تعهد داشته و باید مطابق به توافقنامه های شان با حکومت افغانستان در زمینه تامین امنیت همکاری نمایند.
"از آنها می خواهیم که عملاً در دفع خطرات شریک شوند و آنان مطابق احکام معاهدات متذکره مجبور به اجراآت و همکاری هستند، همین جامعه جهانی ما را در جنگ ها شامل ساختند که این به نفع ما نیست حالا باید با ما شانه به شانه در دفع خطرات شریک عمل باشند."

حکومت وحدت ملی سال گذشته در اولین روز های کارش توافقنامه های امنیتی را با جانب امریکا و ناتو امضا کرد و آنان تعهد کردند که در بخش تأمین امنیت با حکومت افغانستان همکاری می کنند.

از سوی هم جامعه جهانی بخصوص امریکا و ناتو همواره تأکید کرده اند که همکاری های شان را در بخش های مختلف با افغانستان ادامه خواهند داد.

آقای قدیر همچنان مسوولان امنیتی افغان را در دفع حملات مخالفان مسلح و تأمین امنیت نا توان خوانده و تأکید کرد، در صورتی که آنان این مشکل را حل کرده نتوانند اجازه دهند تا مردم اقدام کنند.

معاون اول ولسی جرگه حدود ده روز قبل از افزایش ناامنی و فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در ننگرهار و برخی مناطق دیگر ابراز نگرانی کرد.

آقای قدیر یک ماه به حکومت افغانستان وقت داد تا در این زمینه به گونه جدی اقدام نماید ورنه با بسیج کردن مردم در برابر گروه های تروریستی در ننگرهار اقدام خواهد کرد.

معاون اول ولسی جرگه در اجلاس روز شنبه تأکید کرد که تا حال هیچ کاری از سوی حکومت در این زمینه صورت نگرفته و آنان در حال گرفتن آماده گی ها برای مقابله با مخالفان مسلح دولت هستند.

شماری زیادی از اعضای ولسی جرگه نیز با تایید از گفته های معاون اول ولسی جرگه وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی را در کشور نگران کننده خواندند.

در این حال کارشناسان نظامی افغان درخواست کمک از ناتو و امریکا را برای بهبود وضعیت امنیتی از سوی ولسی جرگه مهم می دانند.

حی گل سلیمان خیل یکی از این کارشناسان گفت:
"این را باید حکومت رو در رو با ناتو و حکومت امریکا مطرح کند، در صورتیکه نمی تواند خود شان امنیت را تأمین کند و مشکلات پیش میاید و روز تا روز وضع افغانستان خراب می شود باید پیشنهاد بکند که با اردوی افغانستان کمک صورت بگیرد، ولسی جرگه می تواند تنها ارتباط با ولسی جرگه امریکا داشته باشد آنها نمی توانند که امریکا را بگوید که در این زمینه کمک نماید."

این در حالیست که مسوولان حکومت وحدت ملی همواره روی تلاش و رسیده گی به مشکلات موجود در کشور تأکید کرده و از راه اندازی عملیات ها به هدف دفع تهدیدات امنیتی اطمینان داده است.

اما وکلا با انتقاد از این تلاش ها می گویند: راه اندازی عملیات ها بدون مدیریت درست صورت گرفته به جز وارد شدن تلفات به نیرو های امنیتی نتایج موثر را در پی نداشته است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG