لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

حکومت افغانستان ادعای پاکستان در مورد حمله اخیر در پشاور را رد کرد


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

حکومت افغانستان این ادعای پاکستان را رد کرد که گویا حمله اخیر بر یک پایگاه هوایی در افغانستان طرح ریزی شده بود و می گوید که این کشور خودش قربانی تروریزم است نه حامی آن.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که حکومت این کشور به هیچ فرد و گروهی اجازه نمی دهد تا از خاک اش بر ضد همسایه ها و کشورهای منطقه استفاده شود.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که افغانستان در مبارزه با تروریزم قاطع بوده و به تعهدات اش در این زمینه پابند است:

"جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان کشوریکه طی سال های متمادی بیشترین رنج را از ناحیه تروریزم دیده هیچ گاه به هیچ عنوان از تروریزم حمایت نمی کند و به هیچ گروه تروریستی در قلمرو افغانستان اجازه داده نمی شود که از خاک جمهور اسلامی افغانستان بر علیه کشور های منطقه و همسایه استفاده بکنند بلکه جمهوری اسلامی افغانستان به مبارزه قاطعانه اش در برابر پدیده شوم تروریزم با تعهد کامل ادامه می دهد."

وزارت خارجه افغانستان حمله انجام شده بر یک پایگاه نیروهای هوایی در نزدیکی شهر پشاور را یک عمل تروریستی خوانده و آن را به شدت تقبیح می کند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر یک اعلامیه این ادعای پاکستان را بی اساس خوانده و آنرا به شدید ترین الفاظ رد می کند.

عاصم سلیم بجوا سخنگوی اردوی پاکستان روز جمعه در یک نشست خبری گفت که این حمله در خاک افغانستان طرح ریزی شده است.

بر اساس گزارش رسانه های پاکستانی، در این حمله سی تن کشته و بیش از سی تن دیگر زخم برداشته اند.

هر چند مقامات پاکستانی گفته اند که هدف اظهارات آنان این نیست که گویا حکومت افغانستان در این حمله دست دارد، اما تأکید کرده اند که پلان این حمله در خاک افغانستان طرح شده است.

اما کارشناسان افغان می گویند: گروه های مخالف مسلح زیادی بر ضد حکومت پاکستان فعالیت دارند و ممکن این گروه همچو حملات را راه اندازی کرده باشد.

عتیق الله امرخیل یک تن از این کارشناسان می گوید که بر علاوه تحریک طالبان پاکستان، شماری از اقوام بشمول بلوچ ها به هدف آزادی شان بر ضد حکومت آن کشور می جنگند.

آقای امرخیل می گوید که اسلام آباد با همچو اظهارات تلاش می کند که در نشست عمومی مجمع سازمان ملل متحد خود را بی گناده ثابت کند:

"این یک بهانه و یک توطئه از طرف پاکستان است که به دلیل اینکه قرار است اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شود و پاکستان بتواند بگوید که این مناطق تحت کنترول ما و افغانستان نیست و در آنجاها تروریستان هستند و ما مقصر نیستیم و تمامی مسایل را به دامن افغانستان ختم کند."

پیش از این افغانستان همواره پاکستان را به دست داشتن در نا امنی های افغانستان متهم کرده و گفته است که مخالفان مسلح دولت در آن کشور آموزش می بینند و تجهیز می شوند.

روابط میان کابل و اسلام آباد نسبت به هر زمانی دیگر تیره شده و کارشناسان سیاسی می گویند که اگر پاکستان به اتهامات بی اساس اش در برابر افغانستان پایان ندهد و در مبارزه با تروریزم صادقانه عمل نکند، روابط میان دو کشور تیره تر خواهد شد.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG