لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

قاسمیار: آماده گی ها برای تجلیل از روز جهانی صلح اتخاذ شده است


محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان در حالی از آماده گی ها بخاطر تجلیل از روز جهانی صلح سخن می زند که هنوز هم مردم این کشور در نا امنی به سر می برند و به صلح دست نیافته اند.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: با آنکه تا کنون گفتگوهای صلح دستآوردی چندانی نداشته اما شورای عالی صلح و حکومت افغانستان می کوشند تا صلح و ثبات در کشور تامین گردد.

آقای قاسمیار همچنان گفت: برنامه های خاصی بخاطر برگزاری از روز جهانی صلح طی یک هفته در مرکز و ولایات کشور راه اندازی می گردد.

وی گفت:

" در مجموع یک نشست فردا داریم در خیمه لویه جرگه که یک نشست به سطح گسترده است همه بزرگان در آن اشتراک می کنند و همچنان در سرتاسر کشور این هفته تجلیل می شود، برگزاری ها خواهد بود روی نیاز به صلح روی میکانیزم صلح همچنان پروگرام های صلح که از طرف دولت طرح و در دست اجرا روی آن صحبت می شود."

آقای قاسمیار گفت: شورای عالی صلح تلاش می نماید تا دور دوم مذاکرات صلح میان طالبان مسلح و حکومت افغانستان آغاز شود.

بیست و یک سپتمبر مصادف است به روز جهانی صلح این روز در بسیاری از کشورهای جهان تجلیل می شود.

در افغانستان نیز از این روز با راه اندازی برنامه های مختلف و پخش پیام های صلح از سوی ادارات دولتی، نهاد های جامعه مدنی و سایر دفاتر بزرگداشت می شود.

شورای عالی صلح در حالی از آماده گی ها بخاطر تجلیل از روز جهانی صلح سخن می زند که دور دوم مذاکرات صلح که قرار بود در اواخر ماه جولای برگزار گردد به علت نشر خبر مرگ ملاعمر رهبر پیشین گروه طالبان تا زمان نامعلوم به تعویق افتاده است.

در همین حال نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان روز گذشته هنگام گزارش دهی به شورای امنیت سازمان ملل متحد روی تأمین صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.

آقای هایسم گفت: مردم افغانستان صلح می خواهند و باید تلاش شود تا آنان در فضای صلح و ثبات زندگی کنند:

" یوناما در پس منظر با دولت افغانستان، طالبان، کشورهای همسایه و جامعه جهانی برای ترویج یک پروسه که از طریق آن افغان ها بتوانند زندگی صلح آمیز داشته باشند کار خواهد کرد."

در چند سال اخیر شورای صلح و حکومت افغانستان و جامعه جهانی برای برقراری صلح و مذاکره با طالبان از راه های مختلف استفاد کردند اما این تلاش ها تا هنوز نتیجه نداده و در افغانستان نا امنی ها و مشکلات افزایش یافته است.

اما شورای عالی صلح و حکومت افغانستان همواره تأکید کرده اند که برای تأمین صلح در کشور از هر راه ممکن سعی خواهند ورزید.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG