لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

اجساد 8 افغان که در ایران کشته شدند، به خانواده های شان سپرده شد


هشت تن از جوانان ولسوالی کلفگان ولایت تخار از سوی سربازان ایرانی به ضرب گلوله کشته و نه تن دیگر شان زخم شده اند.

فریاد وناله خانمی که شوهراش چهار روز پیش از سوی نیروهای سرحدی ایران در بندر عباس ایران کشته شده است فضای قریه آنها را دیگر گون کرده است، او می‎گوید شوهرش از بی‏کاری و بی روزگاری برای کار به ایران رفته بود که پس از گذشت یک هفته پی‌کر بی‌جانش به خانه اش منتقل شده است.

تاش بی بی یک طفل سه ساله دارد و حالا او دیگر سرپرست خانواده شان را از دست داده است:

" ما چیزی برای خوردن نداشتیم شوهرم برای مزدور کاری به ایران رفت که در مسیری راه ایرانی ها به مرمی زده اند شهید شده است، حالا اطفال چیزی به خوردن ندارند و زنده گی برای مان دشورا شده است. "

تمامی فضای قریه سرِ آسیاب ولسوالی کلفگان را فریاد و گریه پوشانده است و حتی پرندگان درختان نیز در این قریه کامل سکوت اختیار کرده اند از چشمان همه باشندگان این قریه اشک می‌ریزد.

روزانه صدها جوان به صورت قاچاق از مرزهای افغانستان می‏گذرند و به کشور ایران می‎روند در بسیار اوقات اکثری این جوانان کشته و زخمی و یا هم لادرک شده اند.

در تازه ترین مورد نیروهای سرحدی ایران بالای موتر حامل مهاجرین افغان در بندر عباس ایران گوله باری کرده اند، که از اثری آن موتر واژگون شده و 8 تن از باشندگان قریه سرِ آسیاب ولسوالی کلفگان تخار جان باخته اند.

باشندگان محل می‌گویند، آنان که کشته شده اند از نبود شغل و مصروفیت‌های سالم به کشور ایران رفته بودند:

" شیرعالی باشنده کلفگان، در بندر عباس ایران سرباز ها تیر موتر را با مرمی زده اند که 25 نفر داخل موتر بوده و 17 نفر زخمی شده بقیه کشته شده اند. "

" خال مُراد باشنده قریه سرِ آسیاب کفگلان، در بندر عباس ایران موتر از سوی پولیس ایران به مرمی زده شده و این کارگران چون که به صورت قاچاق می رفتند از سوی پولیس سرحدی ایران کشته شده اند. "

" خال بی بی، برادرم را کشته 5 پسر دارد و چیزی به خوردن ندارند و دولت هیچ توجه ندارد نمی دانم چگونه زنده گی به سر خواهند کرد. "

با این حال سنت الله تیمور سخنگوی سرپرست والی تخار می‏گوید که 8 تن از باشندهای ولسوالی کلگفان تخار که به کشور ایران می رفتند از سوی پولیس سرحدی ایران کشته شده اند.

تیمور افزود، که تا هنوز واکنش و پیش نهاد های دولت افغانستان هیچ گونه تاثیری بر این روند نداشته است.

سنت الله تیمور سخنگوی سرپرست والی تخار به رادیو آزادی چنین گفت:

" بلی دقیقاً امروز 8 تن از باشنده‎های ولسوالی کلگفان در ایران کشته شده اند و به ولسوالی کلفگان فرستاده اند و مطمین هستیم که این باری آخر نخواهد بود که ما در سوگ هم وطنان مان هستیم. "

ولایت تخار از جمله ولایت‎های در افغانستان است که بیشتر جوانان اش به ایران به‌خاطر دریافت کارمی‌روند، در بیشتر از دو سال، کم از کم صد تن از جوانان تخار، در رویداد های ترافکی، شلیک پولیس سرحدی ایران کشته و یا هم به اتهام انتقال مواد مخدر اعدام شده اند.

اجمل آرین

XS
SM
MD
LG