لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

"اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی، بنیاد توافق ایجاد حکومت وحدت ملی است"


ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان می گوید، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی بر اساس حکم رییس جمهور جهت آوردن اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی، متعهد است.

عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی دیروز به رادیو آزادی گفت، برکناری کمیشنران هر دو کمیسیون انتخاباتی، شاید از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری پرده بردارد.

قرار است کمیتهء برای تعیین کمیشنران جدید کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی در آیندهء نزدیک تعیین شود تا کمیشنران جدید را به رییس جمهور معرفی نماید.

آصف آشنا یکی از سخنگویان ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی، مسوولان کمیسیون های انتخاباتی را به وارد کردن، زیان به روند دیموکراسی در کشور متهم کرده و اظهارات آنان را بی اهمیت خواند:

" کمیسیون اصلاحات انتخاباتی طرح ارایه کرده و این طرح از سوی حکومت وحدت ملی مورد تایید قرار گرفته، آنهای که در انتخابات گذشته اعتبار انتخابات و روند های دیموکراتیک را آسیب زده اند، لازم نیست که به حرف و دیدگاه چنین شخصیت های بها بدهیم. "

گزینش کمیشنر های جدید برای هر دو کمیسیون های انتخاباتی، به گفتهء عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی ادعای تقلب از سوی رییس جمهور اشرف غنی را، تقویت می کند.

آقای سعادت به رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز اتهام وارد نمود که در قسمت اصلاحات انتخاباتی فراتر از قانون عمل کرده است:

" با عزل کمیشنران بزرگ ترین زیان را رییس جمهور می بیند، زیرا پس از تطبیق این توافق اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نخواهد بود زیرا این نتیجهء تقلب است. اگر وی مجبور نباشد این کار را نمی کند. از عبدالله عبدالله نباید توقع داشت. زیرا وی نیز بر شانه های ملت خود را تحمیل کرده است. "

آصف آشنا سخنگوی ریاست اجراییه همپنان گفت، اجراات کمیسیون اصلاحات انتخاباتی بر بنیاد موافقت ایجاد حکومت وحدت ملی مبتنی بوده که اشرف غنی و عبدالله عبدالله در حضور داشت جان کری وزیر امور خارجه امریکا آن را امضاء کردند:

" این کمیسیون، فعالیت این کمیسیون، ایجاد طرح این کمیسیون و گام های که این کمیسیون باید به اجرا گذارد، دستور الزام آور توافقات سیاسی است. بناً ما در روشنایی همین توافقنامه سیاسی و دستور الزام آورش بحث اصلاحات را ادامه می دهیم. "

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی وعدهء از ناظران کمیسیون های انتخابات را در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ناکام می خوانند. آنها همچنان هشدار می دهند که این کمیسیون ها باید در انتخابات ولسی جرگه و شورای های ولایتی که در پیشرو است، مداخله نکنند.

XS
SM
MD
LG