لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

ناتو هشت میدان هوایی را به حکومت افغانستان تسلیم می کند


میدان های هوایی که توسط ناتو در افغانستان ساخته شده و قبلاً از آنها در جنگ با مخالفان مسلح استفاده می شد، اینک افغانستان از آن منفعت اقتصادی خواهد برد.

در کشوری مانند افغانستان که محاط با خشکه بوده و در عرصهء ترانسپورت شاهراه های بزرگ پیشرفته هم ندارد، هشت میدان هوایی که حدود دو ملیارد دالر قیمت دارد و در مناطق مختلف ساخته شده است می تواند یک ریکارد ترانسپورتی محسوب شود.

داوود سلطان زوی که از جانب حکومت افغانستان این پروژه را رهبری می کند در صحبت با رادیو آزادی بر بر ارزش اقتصادی این میدان های هوایی برای تجارت و ترانسپورت افغانستان،تاکید کرد.

تودسیمونایت جنرال امریکایی که از مساعدت مالی پنج ملیارد دالری با سکتور امنیتی افغانستان نظارت می کند می گوید، با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان زمانیکه در سال گذشته به قدرت رسید، موافقت شد که این میدان های هوایی به جای مسدود شدن، به حکومت این کشور تسلیم داده شود.

جنرال تودسیمونایت می گوید این کار به خاطر آن شده است که اقتصاد افغانستان به سرعت رشد کند.

سخنگوی ادارهء هوا نوردی افغانستان می گوید، از میدان های هوایی موجود در افغانستان هر هفته حدود 130 پرواز صورت گرفته، حدود 45 هزار تن ماهانه در داخل افغانستان مسافرت می کنند، در حالیکه این رقم در سال 2013 میلادی صرف 12 هزار تن بوده است.

داودد سلطان زوی با تاکید بر شیوهء مدیریت مسلکی میدان های که به دولت افغانستان سپرده خواهد شد و با وسایل و تجهیزات مدرن مجهز ساخته شده، گفته است که باید مشارکت بخش خصوصی در این عرصه جلب شود.

حکومت امریکا بر اساس یک قرارداد از سال 2001 میلادی به اینسو کنترول حریم هوایی افغانستان را به عهده داشت که در ماه جون سال جاری به پایان رسید.

الی پایان سال جاری میلادی حکومت جاپان مسایل مربوط به کنترول حریم هوایی افغانستان را پیش خواهد برد و قرار است که از آغاز سال 2016 میلادی افغانستان کنترول قلمرو فضایش را خود به عهده گیرد.

یکی بزرگترین میدان های هوایی که به حکومت افغانستان سپرده می شود در ولایت کندهار است که با وسایل پیشرفته مدرن مجهز می باشد، میدان دوم در هرات، سوم در شیندند، چهارم در مزار شریف، پنجم در بگرام ششم در جلال آباد، هفتم در جوار میدان هوایی بین المللی کابل و میدان هشتم بیسشن در ولایت هلمند است که قبلاً نیروهای بریتانیایی از آن استفاده می کردند و مسوولیت آن به نیرو های امنیتی افغانستان سپرده شده است.

برخی تحلیل گران امنیتی می گویند، شاید افغانستان توانمندی حفاظت از این میدان های هوایی را نداشته باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG