لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

سعادت: ایجاد کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی غیر قانونیست


عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی را غیر قانونی خوانده است.

آقای سعادت در یک صحبت تلیفونی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور افغانستان خلاف قوانین افغانستان عمل کرده و یک نهاد فراقانونی را ایجاد کرده است.

یک روز پیش ازین سخنان، دو عضو کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی به دلیل آن چی که مداخله و اعمال اجندای برخی از اعضای این کمیسیون خواندند، نشست های کمیسیون را تحریم کردند.

کاوون کاکر و شاه محمود میاخیل با اعتراض بر یک طرح پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی گفتند که شماری از اعضای این کمیسیون تلاش می ورزند تا 100 کرسی ولسی جرگه را در انتخابات که چهل درصد کل کرسی های این جرگه را تشکیل می دهد برای احزاب اختصاص داده شود.

به اساس یک گزارش، آوردن اصلاحات در انتخابات پارلمانی افغانستان نخستین طرح پیشنهادی این کمیسیون به حکومت است.

اما، سعادت می گوید که پیشنهاد هر گونه تغییر در قانون انتخابات تنها از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی صورت می گیرد نه از سوی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی.

"رئیس جمهور افغانستان، متأسفانه، قانون اساسی را معاوضه کرد به یک توافقنامۀ سیاسی که به هیچ وجه نمایندگی از ملت افغانستان نمی کند. ما ازین ناحیه نگران هستیم. بنابرین، بنای باطل بر باطل باطل است. این کمیسیون غیر قانونی چی اعضایش باشد یا نباشد، هر فیصله که بکند یک فیصله غیر قانونی است."

با وصف انتقاد ها ازین کمیسیون، جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان تاکید می کند که کمیسیون اصلاح انتخاباتی کارش را به گونه مستقلانه به پیش می برد.

"کمیسیون کاملاً مستقل است و کارش را به گونه مستقلانه به پبش می برد کسانیکه از طرح پیشنهادی کمسیون ناراض هستند می توانند طرح های جداگانه برای حکومت پیشنهاد کنند و ما بالای آنها دقت خواهیم کرد."

کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی نزدیک به چهل روز پیش ایجاد شد.

این کمیسیون که از مواد اصلی موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی بود به فرمان اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ایجاد شد.

در پی ایجاد آن، هیأت معاونت سازمان ملل متحد یوناما در کابل در ماه جولای امسال از ایجاد این کمیسیون استقبال کرد و آن را یک گام مهم خواند.

نیکولاس هیسم نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان در یک اعلامیه گفته بود که چشم به راه یک روند اصلاحات انتخاباتی معتبر، شفاف و همه جانبه هستند.

XS
SM
MD
LG