لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی بسته پیشنهادی اش را به حکومت سپرد


اعضای کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی در یک ماه گذشته به اکثر ولایت های کشور رفته و پیشنهاد های مردم را گرد آوری کردند، سر انجام این پیشنهاد ها به رهبران حکومت سپرده شد.

این بسته که شامل یازده پیشنهاد است روز یکشنبه از سوی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به ریاست اجرائیه سپرده شد.

خواست های که در این بسته پیشنهادی مطرح شده، تجدید نظر روی رای واحد و غیر قابل انتقال که سبب بروز تقلب و ضایع شدن آرای رای دهنده گان می شود، شرایط تحصیلی برای عضویت در ولسی جرگه بخشی از این پیشنهاد هاست.

در این طرح پیشنهادی عضویت اعضای کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی هفت تن گفته شده که سه تن آنان باید برای سه سال گزینش شوند و چهار تن دیگر شان برای پنج سال عضویت این کمیسیون را داشته باشند.

در این طرح سیستم انتخاباتی کشور به گونه‌ موازی پیشنهاد شده که بر بنیاد آن یک ثلث کرسی‌های ولسی جرگه به احزاب سیاسی تعلق خواهد گرفت.

اعضای این کمیسیون از ستره محکمه، کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، نهاد های مدنی، نهاد های رسانه یی، نهاد های دفاع از حقوق زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر باید گزینش شوند.

اختصاص کرسی های شوراهای ولایتی تا 25 درصد برای زنان و اختصاص یک کرسی برای اهل هنود از پیشنهاد های مهم این کمیسیون به حکومت افغانستان است.

شاه سلطان عاکفی رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می گوید که این بسته پیشنهادی، فشرده خواست های مردم از سراسر کشور است.

" در فرمان رئیس جمهور مشخص ذکر شده است که "آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان" و ما به حیث مامورین این موضوع را هم در شورا ها و هم در نظرخواهی ها مورد دقت قرار دادیم.

اکثریت کسانی که ملاقات شده اند به این باور بوده اند که باید نظام اصلاح شود و تغییرات بنیادی آورده شود. "

این بسته پیشنهادی در حالی روز یکشنبه از سوی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی در نشست مشترک به رییس اجرائیه سپرده شد که یک روز پیش از این کاوون کارکر و شاه محمود میاخیل دو عضو کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی به علت آنچه که اعمال خواست ها بر آنان گفته شد، نشست های آینده این کمیسیون را تحریم کردند.

اما این دو عضو کمیسیون در نشست مشترک روز شنبه حضور داشتند، خواستم از آنان بپرسم که آیا به خواست های شان رسیده گی شده؟ حاضر به گفتگو نشدند و رئیس اجرائیه افغانستان نیز در این باره چیزی نگفت.

با این همه داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه تأکید می ورزد که موقف حکومت افغانستان برای آوردن اصلاحات در نظام انتخابات روشن است و در این راستا بر مبنای قانون عمل خواهد شد.

" تمام پیشنهاد های یازده گانه شما را از نظر گذرانده و انشاالله این وعده را برای شما می دهم که به جدیت و بر مبنای قانون مورد توجه و حمایت ما قرار خواهد گرفت.

فیصله های شما در مورد تذکره های الکترونیکی، استفاده از تذکره تابیعت نتیجه تجربه یی است که مردم ما در انتخابات گذشته شاهد آن بودند.

نهادهای که در انتخابات اهمیت خود را دارد مسئله حوزه و همانند اینها همه را از نظر گذرانده و کار عملی شما آغاز خواهد شد. "

کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی کاهش هزینه انتخابات و به کارگیری از کارمندان دولت در روز برگزاری انتخابات را بخشی دیگری از پیشنهاد های این کمیسیون گفته است.

کمک جامعه جهانی برای انتخابات پیشرو موضوع دیگریست که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی و ریاست اجرائیه بر آن تاکید می ورزند.

مسوولان کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی می گویند که پس از بررسی بسته پیشنهادی شان از سوی حکومت، کار عملی را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان آغاز خواهند کرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG