لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

شکایت شماری از سران قومی قیصار از افراد مسلح غیر مسوول


شماری از سران قومی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب که بخاطر عدالت خواهی به کابل آمده اند می گویند: افراد مسلح غیر مسوول اموال مردم را چپاول کرده و حتی بر شماری از زنان نیز تجاوز جنسی کرده اند.

ارباب سرور یکتن از سران قومی قیصار روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت: افراد مسلح غیر مسوول در این ولسوالی با رحمت الله سرپرست ولسوالی قیصار و نظام سرپرست قوماندانی امنیه این ولسوالی ارتباط دارند.

" متاسفانه که ملیشه های خودسر دو قوماندان بزرگ به خانه های ما آتش زدند، مزارع ما را سوختاندند، حتی شماری از زنان را مورد تجاوز جنسی قرار دادند، بسیاری در ولایات و جا های دیگر فرار کردند، حتی مردم به دشت ها فرار کردند تا جان های شان را مصون نگهدارند."

آقای سرور از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا عاملین این رویداد ها را به سزای اعمال شان برسانند.

سران قومی ولسوالی قیصار ویدیو ها و عکس ها را از سوختاندن خانه های مردم توسط افراد مسلح غیر مسوول به عنوان اسناد با رسانه ها شریک ساختند.

در هفته های اخیر به شمول قیصار در برخی از ولسوالی های ولایت فاریاب درگیری شدید میان طالبان مسلح و نیروهای امنیتی افغان جریان داشته و برخی مناطق نیز بگونه موقت در تصرف طالبان درآمد.

عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور برای رهبری جنگ با مخالفین مسلح به فاریاب رفته بود و شماری از ولسوالی های این ولایت را از حضور آنان پاکسازی کرد.

در این حال شماری از باشنده های ولسوالی قیصار می گویند: افراد مسلح که در جنگ با مخالفین مسلح نیروهای امنیتی افغان را همکاری می کنند آنان را نمی گذارند تا شکایات شان را به مقامات دولتی برسانند.

اما رحمت الله سرپرست ولسوالی قیصار ولایت فاریاب در صحبت با رادیو آزادی این اتهامات را رد کرده و آن را دسیسه طالبان بر ضد خود و دیگر مقامات محلی می داند.

"ضد طالب استیم هیچ امکان ندارد که با طالب یکجا باشیم از همین خاطر بد می برند ما نه نیروی مسلح نداریم که به جنگ ببریم نه عسکر که به خانه های مردم داخل شوند، خدا نخواسته تجاوز کنند این گپ کاملاً غلط است در ان دنیا دست شان در گردن من باشد اگر این گپ ها واقعت داشته باشد."

در همین حال هیئتِ که از سوی حکومت بخاطر بررسی رویداد آزار و و اذیت مردم در ولایت فاریاب توظیف شده بود نیز مصروف تحقیقات در ولسوالی قیصار است.

پیش از این نیز شماری از مردم همواره از آزار و اذیت شان توسط افراد مسلح غیر مسوول در ولایات شمال کشور شکایت کرده اند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG