لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

دین محمد: مذاکرات صلح نباید به تاخیر بیافتد


با آنکه گفته می شود نزدیک به هشتصد میلیون دالر در چند سال گذشته در پروسه صلح افغانستان بگونه بی نتیجه به مصرف رسیده اما شورای عالی صلح روی از سرگیری مذاکرات با طالبان مسلح تاکید می کند.

حاجی عزیز الله دین محمد یک عضو ارشد این شورا روز یکشنبه در کنفرانس "علمی ارزیابی پروسه صلح افغانستان" که از سوی آژانس خبری پژواک در کابل راه اندازی شده بود گفت: وضعیت فعلی افغانستان ایجاب می کند تا مذاکرات صلح یک لحظه هم به تاخیر نیافتد.

"با توجه به وضعیت فعلی افغانستان و جنگ جاری در این کشور مذاکرات صلح نباید یک لحظه هم متوقف شود، به مردم آسیب می رسد، کشته می شوند، خانه های شان تخریب می شود برای پایان این جنگ باید تلاش کرد تا از راه مذاکره به صلح رسید و این که در پاکستان یا هر جای دیگر باشد، این کوشش باید صورت گیرد تا که درِ مذاکرات صلح دوباره باز شود."

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که دور اول گفتگو های صلح با طالبان مسلح حدود دو ماه قبل در پاکستان انجام شد،اما دور دوم آن که باز هم قرار بود در آن کشور انجام شود با تایید خبر مرگ ملا عمر به تعویق افتاد.

این در حالیست که یک گزارش تحقیقی آژانس خبری پژواک که در کنفرانس یکروزه علمی ارزیابی پروسه صلح افغانستان نشر شد، نشان می دهد که با وجود مصارف گزاف، پروسه صلح نتیجۀ نداشته و موفق نبوده است.

دانش کروخیل مسوول این آژانس خبری در صحبت با خبرنگاران گفت: نتیجه بدست آمده این تحقیق نشان می دهد که بیش از هفتصد و هشتاد و دو میلیون دالر در حدود پنج سال گذشته در روند صلح افغانستان به مصرف رسیده است.

این گزارش تحقیقی آژانس خبری پژواک که به اساس مصاحبه در سی و چهار ولایت افغانستان با سه صد و پنجاه تن تهیه شده نشان می دهد که مردم نسبت به پروسه صلح بی باور شده اند.

در عین حال آگاهان امور سیاسی می گویند که پروسه صلح در یک مسیر نادرست در حرکت بوده است.

شهلا فرید یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت: این پروسه هیچ دستآوردی نداشته است.

"پروسه برای صلح وجود دارد اما از دیدگاه من مسیر درست را تا هنوز دنبال نکرده است، زمانی شورای عالی صلح افغانستان در یک مسیر درست حرکت کرده و دستآورد می تواند داشته باشد که فرد ، فرد اتباع افغانستان خود را در امن احساس کنند."

این در حالیست که شورای عالی صلح افغانستان می گوید که پروسه صلح در کنار کاستی ها با دستآورد های نیز همراه بوده است.

عده دیگر از تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند: مذاکرات صلح زمانی نتیجه خواهد داد که پروسه صلح به یک پروسه ملی و فراگیر مبدل شود.

آنان تاکید می کنند کسانی که در راس پیشبرد پروسه صلح قرار می گیرند باید بیطرف بوده و یک طرح عملی و کارا را روی دست گیرند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG