لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

درگیری بین طالبان در زابل 5 کشته بجا گذاشت


در گیری ها بین دو جناح رقیب طالبان 5 کشته بجا گذاشته است.

این مطلب را یک شخصیت بزرگ طالبان که گفتگوها برای حل بحران رهبری این گروه را به دنبال مرگ ملا محمد عمر به پیش می برد، به خبرگزاری اسوشیتدپرس بیان کرده است.

اگر این گزارش تایید شود، اولین خبر از درگیری ها بین دو جناح در داخل گروه طالبان به شمار می رود.

خانواده ملا محمد عمر رهبر طالبان و عدۀ از رهبران دیگر این گروه، تعیین ملا اختر محمد منصور معاون این گروه را به حیث رهبر طالبان رد کرده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، احمد ربانی شخصی که مسوولیت رهبری کمیته وحدت دوباره گروه طالبان را به عهده دارد می گوید، اکنونرقابت بین آنها به خشونت گراییده است.

مقامات حکومت افغانستان این گزارش ها را تا هنوز تایید نکرده اند.

اما عبدالقادر قلاتوال نماینده مردم در ولسی جرگه افغانستان می گوید: احتمال درگیری میان دو گروه رقیب طالبان بعید به نظر نمی رسد.

او گفت:

" تا جاییکه ما در جریان هستیم و اطلاعاتی که به ما رسیده، تعدادی از طالبان از ولایات هلمند، ارزگان، زابل و قندهار در ولسوالی خاک افغان تجمع کرده و اختلافاتی که بین خود طالبان بروز کرده اند، احتمال دارد که منجر به برخورد نظامی شده باشد."

آقای قلاتوال در ادامه گفت: بر اساس معلومات رسیده شماری از بزرگان و موسفیدان در مورد، میانجیگری می کنند.

به گفته وی، اکنون به نظر می رسد که این میانجیگری نیز موثر تمام نشده و احتمالاً بین آنها جنگ آغاز شده باشد.

امکان زد و خورد بین دو جناح طالبان را شخصی که خود را برادر ملا محمد عمر رهبر طالبان معرفی می کند، نیز در گفتگوی پیشبینی کرده بود.

ملا عبدالمنان روز پنجشنبه در تماس تلیفونی با رادیو آزادی گفت که ملا اختر محمد منصور می خواهد با زور و فشار از طالبانی بیعت بگیرد که با رهبری وی مخالفت دارند.

ملاعبدالمنان همچنان گفت: معلوماتی در دست دارند که ملا اختر محمد منصور بر ضد آنان فتوا صادر می کند که به او بیعت نمی کنند.

به گفته وی، اگر این فتوا از سوی ملا منصور رهبر طالبان صادر شود، اختلافات بین رهبری افزایش یافته و بروز جنگ بین طرفداران هر یک آنها متصور است.

به نوشته اسوشیتد پرس، احمد ربانی که در یک تلاش برای حل این اختلاف در شهر کویته پاکستان جاییکه صد ها تن جنگجویان طالبان گردهم آمده بودند، سخنرانی می کرد، گفت که این پنج جنگجوی طالبان بعد از آن کشته شدند که ملا منصور دادالله وفادار به خانوادۀ ملا محمد عمر صد ها مرد مسلح را علیه ملا اختر محمد منصور در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل جمع کرده است.

این منطقه از دیر زمانی در تصرف آنها قرار دارد.

احمد ربانی شخصیت که به گفته خبرگزاری اسوشیتدپرس کمیتۀ گفتگو ها بین دو گروه رقیب را در مورد بحران طالبان، رهبری می کند، می گوید که او امیدوار است که به تصمیمی دست یابد که کی باید گروه طالبان را رهبری کند.

XS
SM
MD
LG