لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

منطقه آستانه بابا در ولسوالی شیرین تگاب فاریاب، سقوط کرد


منطقه آستانه بابا در ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، طی چهار روز اخیر، بازهم شاهد درگیری های خونینی بوده است.

به گفته مقام های محلی ولسوالی های شیرین تگاب و خواجه سبز پوش، ضمن آنکه آستانه بابا عصر دیروز سقوط نموده، تلفات زیادی هم به نیروهای مردمی تحت رهبری فیاض خان وارد شده است.

محمد اکبر بشاش قوماندان امنیه ولسوالی خواجه سبز پوش در خصوص تلفات این رویداد به رادیو آزادی گفت:

" درین رویداد 25 نفر شهید شده، 4 نفر زخمی شده و 16 نفر از نیروهای مردمی که به تپه های و جا های دیگر پنهان شده بودند شب دوباره به منطقه شان آمدند. و 11 نفر دیگرهم با خود فیاض خان بی سلاح شب آمده بودند. و همچنان خود فیاض خان قوماندان نیروهای مردمی هم از قسمت شانه اش زخمی شده است. "

آقای بشاش میگوید، این نیروها که مربوط به خیزش های مردمی بوده اند، می خواستند به کمک سایر نیروهای مردمی در ساحه شور بازار بروند که در عرض راه با کمین طالبان مسلح مواجه شده اند:

" این نیروهای در شور بازار به منطقه آستانه بابا، به کمک هاشم بای قوماندان که یکی دیگر از فرماندهان مربوط به خیزش های مردمی می باشد رفته بودند و طالبان بالای مناطق هاشم قوماندان حمله کرده بودند و این ها وقتیکه در قریه محک یعنی مناطق اقوام عرب ها می باشد، پایان تر از شور بازار میرسند و طالبان در همین قریه محک در سه ساحه کمین می گیرند و این نیروها که سوار بر 40 موتر سایکل بودند به کمین طالبان برابر می شوند و بالای آنها از چهار طرف فیر صورت می گیرد و اینها سر موتر سایکل های شان بدون حرکت باقی می مانند و در نتیجه 25 نفر کشته می شود. "

به گفته قوماندان امنیه خواجه سبز پوش فاریاب، این کمین توسط افراد قاری اسحق ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی خواجه سبز پوش صورت گرفته است:

" ولسوال نام نهاد طالبان به نام قاری اسحق به کمک دیگر طالبان که از قوم عرب است این کمین را اجرا کرده است. تعداد زیادی از طالبان درزآب و سرپل هم به کمک طالبان فاریاب آمده بودند. "

از سوی هم سید لقمان "گهریک" سرپرست ولسوالی شیرین تگاب با تایید سقوط منطقه آستانه بابا گفت، این منطقه به صورت کامل تصفیه و تلاشی نشده بود روی این دلیل طالبان مسلح دوباره به آستانه حمله کرده و این ساحات را به تصرف خویش درآوردند:

" اصلاً منطقه آستانه به صورت درست تصفیه و تلاشی نشده بود و طالبان این منطقه هم به هر سو پت و پنهان شده بودند از جانبی هم نیروهای مردمی در ساحه تنها باقی مانده بودند و با استفاده ازین حالت دیروز طالبان از هر طرف بالای پوسته های امنیتی در آستانه حمله کرده و نیروهای مردمی بدون مقاومت پوسته های شان را تخلیه کرده و عقب نشینی میکنند به طرف ولسوالی در قریه جات که قبلاً بودند جابه جا میشوند درین حال منطقه آستانه واپس به دست طالبان سقوط می کند. "

همچنان آقای گهریک در مورد راه اندازی عملیات به منظور آزاد سازی آستانه بابا افزود:

" چون ولسوالی شیرین تگاب نظر به تشکیل خود نیروی کافی ندارد و نمیتواند که مستقلانه عملیات را انجام دهند. ان شاء الله مقامات رهبری ولایت جهت باز پس گیری مناطق آستانه تصمیم خواهند گرفت. "

ولسوالی های خواجه سبز پوش و شیرین تگاب در کنار هم قرار داشته و از سوی دیگر این ولسوالی ها در مسیر شاه راه حلقوی موقعیت دارند.

منطقه آستانه بابا در ولسوالی شیرین تگاب از جمله مناطق استراتیژیک می باشد که این منطقه، طی یک ماه اخیر چندین بار دست به دست نیروهای دولتی و مخالفین مسلح شده است.

گزارش از رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG