لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

چین تلاش می کند، روابط افغانستان و پاکستان را بهبود بخشد


China -- The Chinese flag is seen in front of a view of the moon at Tiananmen Square in Beijing on December 13, 2013.
China -- The Chinese flag is seen in front of a view of the moon at Tiananmen Square in Beijing on December 13, 2013.

با آنکه تیره شدن روابط میان افغانستان وپاکستان در این اواخر نگرانی های را برانگیخته است، چین می گوید که تلاش دارد تا روابط میان این دو کشور را بهبود بخشد.

دینگ ژونگ سفیر چین در افغانستان روابط حسنه میان افغانستان و پاکستان را برای کشور های منطقه مهم عنوان کرده گفت که آنان تلاش دارند تا روابط کابل و اسلام آباد دوباره به حالت عادی برگردد:

" ما امیدوار هستیم که روابط میان افغانستان و پاکستان که هر دو همسایه های نزدیک هستند گسترش پیدا کند ، آنها باید با یکد یگر قوت گسترش روابط شان را نگهدارند و همکاری شان بیشتر باشد ، ما امیدواریم که تلاش های مشترک ما روابط میان دو کشور را گسترش داده و این کار دلچسپی مردم و منافع افغانستان و پاکستان را بالا ببرد. "

آقای ژونگ این حرف را روز سه شنبه در نشست تسلیمی سه صد تراکتور به وزارت زراعت و مالداری افغانستان در پاسخ به سوال رادیو آزادی در کابل بیان داشت.

وی گفت که پالیسی چین در برابر افغانستان این است تا از روند صلح و بازسازی این کشور حمایت کند و تلاش های حکومت افغانستان را در این راستا نیز ستایش می کند.

دینگ ژونگ سفیر چین در افغانستان افزود که چین در کنار کمک های اقتصادی با افغانستان تلاش دارد تا در خصوص صلح و ثبات این کشور نیز همکار باشد چون به باور وی وضعیت افغانستان میتواند روی کشور های منطقه تاثیر گذار باشد.

چین در حالی روی همکاری مشترک افغانستان و پاکستان در تامین ثبات تاکید میکند و از تلاش های کشورش در رابطه به بهبود روابط این دو کشور حرف میزند که در این اواخر روابط افغانستان و پاکستان به سردی گراییده است.

از سوی هم روزنامه اکسپرس تریبیون چاپ پاکستان نوشته است که حتی حکومت افغانستان از نشست مشترک اقتصادی میان دو کشور نیز صرف نظر کرده است.

این رونامه نوشته است، قرار بود که نشست دوهم مشترک اقتصادی افغانستان و پاکستان به تاریخ 24 و 25 ماه روان میلادی برگزار گردد.

به گفته این روزنامه اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان به به اسحاق دار همتای پاکستانی اش از طریق تلفون گفته است که افغانستان نمیخواهد در این نشست اشتراک کند.

در این حال نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه می گوید که چین دوست استراتیژیک پاکستان است و میتواند میانجی خوبی میان کابل و اسلام آباد باشد:

" طبعاً چین دوست استراتیژیک پاکستان است. به پیمانه که پاکستان حرف های چین را قبول می کند شاید از دیگر کشور ها را قبول نکند به همین خاطر چین بالای پاکستان دست بالا دارد بنا چین میتواند روابط میان افغانستان و پاکستان را بهبود بخشد. "

پیش از این امریکا نیز روی همکاری مشترک میان افغانستان و پاکستان تاکید کرده است.

این در حالیست که حکومت افغانستان گفته است، روابط میان افغانستان و پاکستان به اساس برنامه عمل تنظیم خواهد شد که افغانستان به پاکستان سپرده است.

اما پاکستان گفته است که به روابط حسنه با افغانستان اولویت میدهد و برای این کار تلاش خواهد کرد.

آرزو غیاثی

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG