لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

دانش: تحقیقات در مورد پاسپورت افغانی نزد خانم ایرانی آغاز شده است


اخذ تذکره افغانی از سوی برخی از اتباع خارجی در سال های گذشته و اخذ پاسپورت توسط آنان سبب

نگرانی جدی وزارت داخله افغانستان شده است.

مسوولان در این وزارت می گویند که تحقیقات را در مورد خانم ایرانی که گفته می شود با پاسپورت

افغانی در امارات متحده عربی بازداشت شده است، آغاز کرده اند.

هر چند پیش از این گفته می شد که سیستم پاسپورت های الکترونیکی مصون بوده و امکان جعل کاری در آن وجود ندارد، اما حالا نگرانی های مطرح می شود که شماری از اتباع خارجی نیز می توانند از این پاسپورت ها استفاده کنند.

این نگرانی ها بعد از آن افزایش یافت که یک خانم ایرانی در امارات متحده عربی با پاسپورت الکترونیکی افغانی بازداشت شد.

وزارت داخله افغانستان می گوید: آنعده اتباع خارجی که تذکره های افغانی دارند ممکن به پاسپورت های الکترونیکی نیز دست یابند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه طی مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت:

"صد در صد طی چند سال گذشته ما هم در بخش پاسپورت و همچنان در بخش تذکره مشکل داشته ایم، اگر این از سال های گذشته باقی مانده بلی ما هنوز هم مشکل داریم، اینها که دوباره برای اخذ تذکره و یا پاسپورت مراجعه کنند در آنجا شناسایی می شوند."

هر چند از ریاست پاسپورت وزارت داخله بخاطر اصلاحات و انجام کار ها بگونه منظم در این اواخر به خوبی یاد آوری می شود، اما پس از بازداشت خانم ایرانی با پاسپورت افغانی نگرانی ها از موجودیت فساد در این ریاست نیز دوباره افزایش یافته است.

گفته می شود این خانم ایرانی که هرگز به افغانستان سفر نکرده است با پرداخت پنج هزار و پنج صد دالر امریکایی از آمریت پاسپورت ولایت هرات پاسپورت بدست آورده است.

سید عمر صبور رییس پاسپورت وزارت امور داخله از ابراز نظر در این مورد خود داری کرد.

از سوی دیگر شماری از کارمندان ریاست پاسپورت وزارت امور داخله می گویند: در دو روز گذشته نهاد های امنیتی بیشتر از ده تن را به اتهام کمیشنکاری در این ریاست بازداشت کرده اند.

در این حال وزارت امور داخله افغانستان نیز موجودیت فساد در ریاست پاسپورت را رد نمی کند و می گوید که برای جلوگیر از فساد در این ریاست، اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.

شماری از افراد که برای دریافت پاسپورت در برابر ریاست پاسپورت وزارت امور داخله صف کشیده اند می گویند که برخی مامورین این ریاست حین طی مراحل اسناد از آنان تقاضای پول کرده اند.

"صفی الله باشنده ولایت کندز هستم، ممکن رییس خبر نباشد اما مامورین رتبه پائین بعضی کار های است که از مردم تقاضای نامشروع دارند و انجام می دهند."

"نعمت الله اچکزی از ولسوالی گیزو ولایت ارزگان استم، آمده ام تا برایم پاسپورت جور کنم در ولایت ما نیز پاسپورت توزیع می شود اما دو تا سه ماه وقت می خواهد، آمدم به کابل تا به زودی پاسپورت بگیرم مصرف هم کردم اما اکنون آنان می گویند که این پروسه پنجاه روز را در بر می گیرد."

ریاست پاسپورت وزارت امور داخله در این اواخر یکی از ادارات مصروف حکومتی پنداشته می شود و به گفته مسوولان، روزانه هزاران تن برای اخذ پاسپورت به این ریاست مراجعه می کنند.

مردم می گویند: در صورت عدم ایجاد اصلاحات لازم در ریاست پاسپورت وزارت امور داخله، فساد در این ریاست افزایش یافته و ممکن شماری از اتباع دیگر خارجی نیز قادر به اخذ پاسپورت از این اداره گردند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG