لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۵۶

شماری از اهالی فاریاب از افراد مسلح مربوط به جنرال دوستم شکایت دارند


در حالیکه عملیات به رهبری معاون اول ریاست جمهوری در برخی مناطق نا امن ولایت فاریاب ادامه دارد، شماری از مردم شکایت می کنند که افراد مسلح مربوط به عبدالرشید دوستم دست به دزدی و مردم آزاری در این ولایت می زنند.

آنان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که افراد وابسته به جنرال دوستم پس از انجام عملیات مردم محل را مورد آزار و اذیت قرار داده پول و دارایی آنان را با خود برده و آنان را مورد لت و کوب قرار داده اند.

یکی از باشنده های ولایت فاریاب که نخواست از وی نام برده شود در مورد چنین گفت:

"در همین عملیات جنرال دوستم فعلاً در ولسوالی قیصار مردم را آزار و اذیت کرده اند که مردم قریه شاخ، قریه خواجه کندو، قریه غوجغر و غیره این ها چور چپاول کرده و بی ناموسی کرده اند، عزت و آبروی مردم را برده اند، 2000 موتر سیکل سوار که بنام ملیشه یاد می شوند همان قومندان های ملیشه سابق جنرال دوستم است که فعلاً در فاریاب حضور دارند."

شماری از باشنده های ولایت فاریاب همچنان گفتند که از سوی افراد مسلح مربوط به عبدالرشید دوستم حتی بر شماری از زنان تجاوز صورت گرفته و برخی مردم مجبور به ترک محلات شان شده اند.

یکی دیگر از باشنده های ولایت فاریاب که او نیز از بردن نامش خود داری کرد در مورد می گوید:

"دوستم در جای که برای عملیات میرود اربکی ها پس از عملیات که قریه را می گیرند چور و چپاول می کنند و از مسلمانان موتر سایکل شان را می برند، لت و کوب می کنند در یک خانه اربکی ها داخل می شوند بی ناموسی می کنند همه مسلمانان در حالت فرار هستند اینجا بسیار وحشت است."

نامه نیز از سوی شماری از باشنده های ولایت فاریاب به رییس جمهور اشرف غنی فرستاده شده و آنان در نامه گفته اند که افراد مسلح وابسته به جنرال دوستم دست به چور و چپاول در این ولایت زده اند.

در این نامه آمده است، چهار قوماندان ملیشه که قبلاً نیز با عبدالرشید دوستم رابطه داشته اند با دو هزار موتر سایکل سوار به ولسوالی قیصار و برخی قریه های این ولسوالی آمده و مردم را آزار و اذیت کرده اند.

آنان در این نامه از رئیس جمهور غنی خواسته اند تا به شکایت های شان رسیده گی کند.

پیش از این نیز برخی از باشنده های ولایت فاریاب در صحبت با رادیو آزادی از افراد مربوط به جنرال دوستم شکایت کرده اند و گفته اند که مردم را به نا حق لت و کوب می کنند.

اما مقامات محلی ولایت فاریاب شکایت ها علیه افراد وابسته به معاون اول رئیس جمهور را رد کرده می گویند که این همه توطئه افراد مربوط به طالبان می باشد.

سید عبدالباقی هاشمی رئیس شورای ولایتی این ولایت می گوید: او در برخی عملیات ها با جنرال دوستم همراه بوده و همچو موارد را تایید نمی کند:

"همچو حرف های که به شما راپور داده اند ما ندیده ایم که به ناموس مردم تجاوز شود من این حرف ها را کاملاً رد می کنم، امروز دوستم ملیشه ندارد آنها نیرو های مردمی است که از ظلم طالبان به ستوه آمده اند آنها همه سلاح برداشته اند و علیه طالبان قیام کرده اند، اکثر این همه توطئه های طالبان است که می خواهند عملیات به کُندی انجام شود یا فرو بپاشانند و عملیات صورت نگیرد."

این در حالیست که قبلاً نیز مقامات محلی ولایت فاریاب به رادیو آزادی گفته اند که هیچگونه شکایتی مبنی بر آزار و اذیت و غارت اموال مردم تا کنون به آنان نرسیده است.

عملیات نظامی جهت سرکوب کردن مخالفین مسلح دولت به رهبری عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری چندی پیش در برخی ولسوالی های نا امن ولایت فاریاب آغاز شد.

گفته می شود تان اکنون در نتیجه این عملیات تعداد زیادی از مخالفین مسلح دولت کشته، زخمی و بازداشت شده اند.

XS
SM
MD
LG