لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۱

یک گروه مسلح بنام "کوماندوهای اسلامی" در 3 ولایت فعالیتش را آغاز کرده است


در کنار طالبان مسلح، شبکه القاعده و گروه دولت اسلامی یا داعش گروهی تازه نفس بنام کوماندو های اسلامی درد سری تازه یی است که در برخی ولایات افغانستان به فعالیت آغاز کرده است.

مقامات افغان می گویند: ظاهراً انجام عملیات های نظامی نیروهای پاکستانی برای نابود سازی تروریستان در بخش های از وزیرستان بهانه یی برای فرستادن این گروه ها به افغانستان بوده است.

به گفته مقام های امنیتی افغان، این گروه ها از آغاز سال روان تا اکنون عملاً در میدان های نبرد در افغانستان می جنگند.

محمد علی احمدی معاون والی غزنی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت: گروه موسوم به کوماندوهای اسلامی چند روزی است که در این ولایت به فعالیت آغاز کرده است.

"بخشی از این گروه که دسته عمده این گروه است در بخش های شمال مانند بدخشان، کندز و فاریاب رفتند که هم اکنون مصروف نبرد با نیروهای امنیتی هستند و شمار دیگر آنان در استقامت های جنوب جابجا شده اند."

احمدی همچنان می گوید که گروه تازه نفس "کوماندو های اسلامی" در بخش های سرحدی ولایت های زابل، ارزگان و کندهار به فعالیت های شان آغاز کرده است.

به گفته احمدی، این گروه سال گذشته در ربودن 31 مسافر در ولایت زابل و در چندین موارد دیگر گروگان گیری مسافران در ولایت های جنوبی دست دارند.

به گفته او، این گروه که خود را کوماندوهای اسلامی می نامد، پیش از این با طالبان نیز همکاری داشته، اما در این اواخر با این گروه درگیر شده است.

مقامات محلی ولایت های غزنی و زابل می گویند که شمار"گروه کوماندوهای اسلامی" در سه ولایت جنوبی کشور به حدود هزار تن می رسد.

در همین حال شماری از مقام های محلی زابل نیز حضور این گروه را در این ولایت تایید می کنند.

عطا جان حق بیان رئیس شورای ولایتی زابل به رادیو آزادی گفت: این گروه از یک هفته بدینسو زیر نام کوماندو های اسلامی در این ولایت به فعالیت آغاز کرده و شمار آنان به ششصد تن می رسد.

"پنج روز پیش ما گزارش به دست آوردیم که این گروه می گوید ما زیر نام کوماندو های اسلامی اعلام موجودیت می کنیم و ما با گروه داعش یا دولت اسلامی ارتباط داریم.

در حال حاضر این گروه در این ولایت مصروف سربازگیری اما تا اکنون به فعالیت های نظامی آغاز نکرده است."

مقام های محلی غزنی و زابل مشخصاً نمی گویند که این گروه از سوی کدام کشور حمایت می شود، اما تایید می کنند که در حمایت چنین گروه ها استخبارات منطقه نقش دارد.

جنرال افضل امان رئیس اپراسیون وزارت دفاع افغانستان می گوید که گروه های مسلح که در نتیجه عملیات های نظامیان پاکستان به افغانستان آمده اند، با نیروهای امنیتی کشور در حال نبرد هستند.

"پاکستانی ها عملیات های نظامی را در بخش های وزیرستان انجام دادند که گروه های مسلح زیر هر نام و به هربهانه بالاخره به افغانستان آمدند و هم اکنون با نیروهای امنیتی افغان درگیر جنگ هستند."

امان می گوید: نیروهای امنیتی افغان توانایی ایستاده گی و مبارزه با چنین گروه ها را دارند و از خاک خود با جدیت دفاع می کنند.

در این میان شماری از کارشناسان سیاسی و نظامی می گویند: اگر برای مبارزه و نابودسازی چنین گروه ها کشور های منطقه با افغانستان همکاری نکنند، دور نخواهد بود که این گروه تمام منطقه را با تهدید جدی روبرو سازد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG