لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

هشدار داعش به برخی از باشنده های ولسوالی های ننگرهار!


باشنده گان برخی ولسوالی های ننگرهار می گویند گروه دولت اسلامی یا داعش با پخش اعلامیه به مردم هشدار داده است که با این گروه بیعت کنند.

به ادامه نگرانی ها از حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در ننگرهار اکنون باشنده گان ولسوالی اچین و مومند دره میگویند کسانیکه با این گروه بیعت نکنند با خشونت های جدی از سوی داعش روبرو می شوند.

شماری از این باشنده گان که به مناطق مختلف شهر جلال آباد فرار کرده اند بدون ذکر نام شان در صحبت با رادیو آزادی گفتند، بیشتر مردم بخاطر خشونت های که از سوی این گروه صورت می گیرد خانه های شان را ترک کرده اند.

یکتن از باشنده گان ولسوالی اچین و مومند دره به شهر جلال آباد در یکی از کمپ ها زنده گی می کند از وضعیت مردم در مناطق تحت تصرف گروه داعش چنین گفت:

"اعلامیه را منتشر کرده از مردم خواسته که هرگاه به ما بعیت می کنید به این دره بیاید و گرنه اینجا آمده نمی توانید تقریباً حدود دو تا دونیم صد نفر همراه داعش زندانی است، معلومات نداریم که آنها را زنده مانده یا نه از سوی دیگر این گروه اعلان کرده است که اگر زن بیوه و یا دختر دارید برای ما بدهید اما تا حال در عمل کاری را انجام نداده اند."

وی می گوید: گروه داعش در حال حاضر برخی از مناطق ولسوالی های اچین، نازیان، هسکه مینه و سپین غر را تصرف کرده و بالای مردم فشار وارد می کنند تا با آنان بیعت کنند.

در این حال یکی دیگر از باشنده گان ولسوالی اچین که وی نیز بنابر مشکلات امنیتی نخواست نامش را بگیرد موارد خشونت داعش را در برابر مردم این گونه بیان کرد:

"مردم عوام را که بدست شان میامد با خود می بردند کسی را با بمب منفجر می ساخت ، کسی را با چاقو از بین بردند و کسی را شکم اش را پاره کردند و کسی را بالایش آب جوش انداختن و این ظلم شان ادامه دارد."

این در حالیست که در تازه ترین مورد این گروه ویدیویی را منتشر کرد که ده تن از باشنده گان ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در ارتباطبه دست داشتن با طالبان با بمب منفجرساخته شدند.

باشنده گان این ولسوالی ها از وضعیت نگران به نظر رسیده و هر کدام قصه های مختلف را بیان می کنند.

یکی از باشنده گان ولسوالی شینوار می گوید: کسانی که از سوی این گروه مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند به هیچ گروه و یا تنظیم وابسته نیستند و فقط مصروف کار و بار روزمره شان بودند.
"اینها آن مردمان خوار غریب هستند که والا که در هیچ تنظیم بوده باشند و اینها را از طرف شب گرفته و کسانی هستند که چوب فروشی می کردند و شماری از مردم که باقی مانده آنها را همراه با زنان شان فراری ساخته است".
اما مسوولان محلی به شمول مقام ولایت، قوماندانی امنیه و دیگر ادارات محلی ولایت ننگرهار از دادن جزئیات در مورد فعالیت گروه دولت اسلامی و برخورد داعش با مردم در ولسوالی های این ولایت خودداری می کنند.

اما پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته است که با انجام عملیات های گسترده در برخی ولایات مانع رسیدن این گروه به هدف اش شده است.

نگرانی ها از افزایش فعالیت گروه داعش در شماری از ولسوالی های ننگرهار در حالی بیشتر شده است که قبل از این یک جنرال امریکایی ویلسون شوفنر گفته بود ممکن این گروه در افغانستان به یک تهدید بزرگ مبدل گردد.

قرار معلومات مقامات محلی ولایت زابل گروه داعش بر علاوه ننگرهار شماری از ولسوالی های آن ولایت را نیز در تصرف خود داشته و بیرق های خود را نیز بلند کرده است.
هر چند حکومت افغانستان همواره از سرکوب گروه های تروریستی به شمول داعش در افغانستان سخن زده است اما آگاهان امور به این باور اند که برای جلوگیری از فعالیت های این گروه در افغانستان به برنامه های موثر و وسیعتر نیاز است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG