لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

موجی از انفجار ها شب گذشته بخش های از کابل را تکان داد


پس از انفجار بزرگ اوایل دیروز در کابل، پایتخت افغانستان شب گذشته باز هم توسط یک موج انفجار ها و حملات آماج قرار گرفت.

مرگبارترین این حملات در نزدیکی اکادمی پولیس کابل صورت گرفت که در نتیجۀ آن حداقل بیست محصل جدید الشمول کشته و حدود چهل تن دیگر زخمی شدند وطالبان مسئولیت این حمله را بدوش گرفتند.

از انفجارات در نزدیکی ریاست مبارزه با مواد مخدر افغانستان و درگیری در آنجا و شامل شدن عساکر خارجی دراین درگیری نیز گزارش شده است.

عساکر خارجی پس از آن در یک درگیری در نزدیکی ریاست مبارزه با مواد مخدر افغانستان در منطقه قصبه شامل جنگ شدند که یک موج از حملات انفجاری دیروز کابل را تکان داد که در نتیجۀ آن حداقل 35 نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

یک منبع امنیتی به رادیو آزادی گفت: نیروهای خارجی ساختمان ریاست مبارزه با مواد مخدر را محاصره کردند و جایگزین نیروهای افغان در آنجا شدند چون گمان می رفت مشاوران خارجی در داخل ساختمان باشند.

این درگیری پس از انفجار ها در مناطق نزدیک به ساختمان ریاست به وقوع پیوست و تبادل تیر اندازی در طول شب ادامه داشت.

جت های جنگی ناتو هم بر فراز منطقۀ درگیری به پرواز در آمدند.

به اساس توافق میان امریکا و کابل اکثریت عساکر امریکایی در افغانستان نقش مقدماتی مشاوران و آموزگاران نیروهای افغان را به عهده دارند.

اما نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا این صلاحیت را دارند که برای حفاظت مشاوران زمام عملیات را در دست گیرند.

دربارۀ هویت مشاوران خارجی که گمان می رود در داخل ریاست مبارزه با مواد مخدر بودند، چیزی گفته نشده است.

اما ادارۀ امریکا برای مبارزه با مواد مخدر با پولیس ضد مواد مخدر افغانستان و وزارت داخلۀ این کشور در تحقیقات و دستگیری قاچاقبران عمده همکاری دارد.

پس از انفجار نیرومند اوایل دیروز در کابل سه انفجار شب گذشته پایتخت افغانستان را تکان داد.

یک لاری که در آن مواد منفجره کارگزاری شده بود اوایل دیروز در منطقۀ سیاه سنگ کابل انفجار کرد که در نتیجۀ آن حداقل پانزده نفر کشته و حدود 400 نفر دیگر زخمی شدند.

طالبان مسوولیت یک انفجار انتحاری در نزدیکی اکادمی پولیس کابل را به عهده گرفتند که در نتیجۀ آن حداقل 20 تن از پولیس های جدید الشمول کشته شدند و بیش از چهل نفر دیگر زخمی شدند.

این دومین حملۀ دهشت افگنی در ظرف بیست و چهار ساعت در کابل بود.

حمید مومند رئیس دفتر رادیو آزادی در کابل از قول مقامات امنیتی که نخواستند نام های شان افشا شود گفت: مهاجم یونیفورم محصلین اکادمی پولیس را بر تن داشت.

" این مقامات که نمی خواستند نام های شان گرفته شود به رادیو آزادی گفتند که مهاجم انتحاری هم در لباس پولیس بود البته لباسیکه محصلین پولیس در اکادمی می پوشند."

تقریباً یک ساعت بعد از این حمله، انفجار های بزرگ در نزدیکی میدان هوایی کابل و در یک منطقۀ مسکونی در شمال میدان شنیده شد. از تفصیل تلفات این انفجار ها گزارش های فوری بدست نیامده است.

انفجار سوم و چهارم در نزدیکی پایگاه نیروهای ایتلاف و ساختمان های دولتی حکومت افغانستان رخ داد.

XS
SM
MD
LG