لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

اختلافات میان طالبان و پیامد های ناشی از آن


شماری از اعضای ولسی جرگه و تحلیلگران سیاسی در باره اختلاف های موجود میان طالبان دیدگاه های متفاوت دارند.

با مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان اکنون شماری از تحلیلگران می گویند که اختلافات به میان آمده میان این گروه ممکن یک دسته از طالبان را با داعش یکجا سازد.

به گفته آنان برخی از این گروه در سنگر جنگ همچنان باقی خواهند ماند و شمار دیگر از آنان به پروسه صلح افغانستان خواهند پیوست.

به باور معین مرستیال معاون حزب حق و عدالت پیوستن دستۀ از این گروه با داعش پیامد خوبی برای افغانستان نخواهد داشت.

"امکان زیاد وجود دارد که تحریک طالبان به چند دسته تقسیم شوند.

به نظر من یک دسته این گروه با پروسه صلح خواهند پیوست شماری از آنان در رهبریت ملا محمد منصور و ممکن دسته دیگری با گروه داعش یکجا شوند زیرا تحریک گروه داعش در تلاش هستند تا تندروان این گروه را در صفوف شان جا دهند."

پس از آنکه هفته گذشته خبر درگذشت ملا محمد عمر رهبر پیشین این گروه تایید شد، طالبان با نشر اعلامیه یی ملا اختر محمد منصور را رهبر این گروه معرفی کردند، اما این تصمیم با اختلاف های در میان سران طالبان به همراه شده است.

با این همه نبرد گرم داعش با طالبان در افغانستان، ظاهراً در میان طالبان نیز از پیوستن دستۀ از این گروه با داعش نگرانی های بمیان آمده است.

حال شماری از تحلیلگران نظامی هم بدین باور اند که طالبان دیگر مثل گذشته دلبسته همسویی با داعش نیستند و حتا آن طالبانی که در آغاز برای داعش بیعت کرده اند، اکنون بجای پرچم سیاه این گروه در تلاش پیوستن به پروسه صلح افغانستان هستند.

جاوید کوهستانی تحلیلگر مسایل نظامی می گوید: طالبان اکنون دریافته اند که پیوستن با گروه دولت اسلامی سبب نابودی آنان می شود.

"بحث داعش در شمال افغانستان تا اندازۀ کاهش یافته است و حتی کسانی که دلبسته پیوستن به گروه داعش بودند حال بجای پرچم های سیاه، پرچم سفید به دست گرفته اند.

مه بسیار خوشبین نیستم که طالبان با داعش یکجا شوند همزمان درگیری های متداوم میان دو طرف ادامه خواهد یافت و سبب کشته شدن اعضای هر دو گروه خواهد شد."

هر چند مقام های پیشین طالبان اختلاف های بوجود آمده میان طالبان را آنچنان جدی و نگران کننده نمی دانند، اما شماری از اعضای ولسی جرگه تأکید می کنند که حکومت افغانستان نباید کنترول اوضاع را در این زمان از دست دهد.

در غیر آن به گفته این آگاهان، پیوستن طالبان تندرو با داعش می تواند روند گفتگوهای صلح را نیز با خطر رو به رو سازد.

شکریه بارکزی عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه در مورد گفت:

"اختلافات بیمان آمده خطرناک است و من امیدوارم که هم حکومت افغانستان به این مسئله محتاط باشد و هم طالبان با توجه به واقعیت بینی زنده گی شان در پاکستان در سیزده سال گذشته و پالیسی این کشور، به این حقیقت پی ببرند که تا بودن در یک کشور بیگانه در گوشه یی از کشور خود زنده گی کنند."

شماری از آگاهان می گویند: هیئتی به نماینده گی از شورای پشاور و کویته طالبان با رهبری داعش تماس های برقرار کرده تا با این جریان افراطی یکجا شوند اما این گزارش ها تا حالا تایید نشده است.

آنان هشدار می دهند که اگر حکومت افغانستان از فرصت های بیمان آمده نتواند بهره ببرد، و یا روند صلح را مدیریت نتواند، طالبان بجای پیوستن به پروسه صلح با داعش یکجا خواهند شد و چالش ها و جنگ ها در این کشور تشدید خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG