لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

حزب همبستگی ملی برگزاری مراسم سوگواری برای ملا عمر را تقبیح کرد


اعضای حزب همبستگی ملی افغانستان مخالفت شان را با مراسم سوگواری رهبر قبلی طالبان ملا محمد عمر و چگونگی تلاش های صلح اعلام کردند.

ده ها تن از اعضای این حزب که روز یکشنبه در کابل گردهم آمده بودند، طالبان را افراد دست نشانده امریکا و پاکستان خوانده گفتند که این کشور ها طالبان را برای برآورده ساختن اهداف شان در منطقه استفاده می کنند.

سیلی غفار سخنگوی این نهاد در صحبت با رادیو آزادی پروسه صلح و وابستگی آنرا به پاکستان، خیانت خوانده گفت که مردم باید برای بدست آوردن حقوق شان به پا خیزند.

"ما جمع شدیم تا جنایات چندین دهه آدم خور های طالبی را تقبیح کنیم و در عین زمان سه روز عزاداری که اینها اعلام کرده و بازی های نیرنگی به نام پروسه صلح را که به راه انداخته اند را تقبیح می کنیم و اصلاً می گویم که این امیدوار کننده و امید بخش برای مردم افغانستان نیست."

خانم غفار حکومت فعلی را یک حکومت فاسد نامیده و افزود که امریکا می خواهد طالبان را زیر نام میانه رو و طالبان مدرن در حکومت کنونی دخیل ساخته اهداف خودش را در منطقه برآروده سازد.

به گفته وی، هیچ فرقی میان طالب و گروه دولت اسلامی یا داعش وجود ندارد و امریکا به رهبری پاکستان هر دوی این گروه ها را حمایت می کند و اکنون تلاش جریان دارد تا بیرق سفید طالبان به بیرق سیاه دولت اسلامی مبدل شود.

اینگردهمایی در حالی برگزار شد که یک روز قبل شماری از علما و اعضای شورای عالی صلح در یک نشست در کابل از طالبان خواستند تا به تلاش های صلح ادامه بدهند.

در این نشست عبدالحکیم مجاهد و مولوی قلم الدین یک عضو سابق گروه طالبان اشتراک داشتند.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح می گوید که یگانه راه حل مناسب مشکلات فعلی افغانستان موفقیت پروسه صلح است.

"افرادیکه گردهمایی کرده اند نه افکار اسلامی دارند و نه ملی، جهاد برای یک هدف مقدس انجام می شود، و آن آزادی و تطبیق نظام در افغانستان است.

اگر این از طریق مذاکرات و صلح آمیز انجام می شود ما باید این راه را ترجیح بدهیم."

اما اعضای حزب همبستگی ملی افغانستان این گفتگوه ها را در تضاد با منانع ملی خوانده بر اجماع مردمی و مبارزه دسته جمعی با افرادیکه بر خلاف منافع ملی کشور فعالیت می کنند، تأکید ورزیدند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG