لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

شورای عالی صلح در مورد مذاکرات با طالبان خوشبین است


حاجی عزیز الله دین محمد عضو شورای عالی صلح
حاجی عزیز الله دین محمد عضو شورای عالی صلح

هرچند در نوار صوتی اخیر منسوب به ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان بر ادامه جنگ در افغانستان تاکید شده است، اما شورای عالی صلح بخاطر تامین صلح در کشور خوشبین به نظر میرسد.

حاجی عزیز الله دین محمد عضو این شورا و رییس هیئت مذاکره کننده از جانب حکومت افغانستان، از آغاز تاریخ دقیق دور دوم گفتگو های صلح چیزی نمی گوید، اما افزود که در این راستا تلاش های جدی جریان دارد.

وی دیدگاه اش را در مورد موقف اخیر ملا اختر محمد منصور رهبر جدید گروه طالبان چنین بیان داشت:

" فکر کنم این یک سلسله مشکلات داخلی خود شان است ممکن یک روز تاخیر به میان آید یا در آماده گی ها برخی مشکلات داشته باشند اما بلاخره همه حاضر به گفتگو میشوند و گفتگو ها انشاالله صورت میگرد. "

حاجی دین محمد گفت، موضع گیری اخیر رهبری جدید طالبان احساساتی بوده و ممکن بنابر کدام نیازی برآن تاکید صورت گرفته باشد.

در نوار صوتی منسوب به ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان که تازه از سوی این گروه به رسانه ها فرستاده شده است، گفتگو های صلح تبلیغات دشمن خوانده شده است.

اما در این پیام صوتی به گونه مستقیم مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نه رد و نه هم تایید شده است.

در پیام رهبر جدید طالبان هم چنان بر ادامه جنگ در افغانستان تاکید صورت گرفته است.

دور دوم گفتگو های صلح که قرار بود در 31 ماه جولای برگزار گردد با تایید خبر درگذشت ملا محمد عمر رهبر پیشین گروه طالبان تا زمان نا معلوم به تعویق افتاد.

اما جانان موسی زی سفیر افغانستان در پاکستان در مصاحبه با رسانه های پاکستانی گفته است که دور دوم مذاکرات صلح در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

اما با درنظر داشت موقف اخیر رهبر جدید طالبان و اینکه در برخی گزارش ها وی شخص صلح جو خوانده شده است، پس آینده صلح افغانستان چگونه خواهد شد؟

به این پرسش زبیر شفیقی آگاه امور سیاسی پاسخ میدهد:

" اختر محمد منصور رهبری اش مثل ملا محمد عمر نیست که عاری از منازعه باشد. بین طالبان بخاطر رهبری ملا اختر محمد منصور اختلاف است این همه مسایل اینرا میرساند که پروسه صلح تقسیم شده است. اگر طالبان به چند دسته تقسیم شود یک دسته آن با حکومت افغانستان به اشاره پاکستان مذاکرات صلح را ادامه میدهند. "

عده دیگر از آگاهان میگویند که سخنان اخیر ملا اختر محمد منصور رهبر جدید گروه طالبان به هدف نیرومند ساختن موقف اش در صفوف طالبان صورت گرفته است.

به گفته آنان رهبر جدید طالبان تلاش دارد تا با همچو اظهارات در گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان امتیازات بیشتری را بدست آورد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG