لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

تلاش برخی از طالبان برای تشکیل شورای جدید


فرشته نگاه

برخی از سران طالبان تلاش دارند تا یک شورای جدید را تشکیل دهند.

یک مقام طالبان افغان می گوید، شورای جدید این گروه در حال شکل گیری است که در آن رهبر جدید طالبان نیز انتخاب خواهد شد.

ملاعبدالمنان نیازی که خود را سخنگوی شورای امارت اسلامی افغانستان معرفی می کند، به رادیو آزادی گفت، برای حل اختلافات موجود روی تعیین رهبری این گروه قرار است یک شورای جدید تشکیل شود.

"یک شورای جدید تشکیل خواهد شد و در آن روی تعیین رهبر جدید فیصله می شود. در این شورا از همه طالبان که فعلاٌ در حاشیه قرار گرفته اند نیز دعوت می گردد تا آمده و نظر شانرا ابراز کنند. ما تلاش داریم تا با ملا برادر در تماس شویم زیرا او با ملا عمر نزدیک بود و ملا برادر می تواند همه را دور هم جمع کند. در این شورا روی تعیین رهبر، منشور و اصول نامه جدید نیز فیصله خواهد شد."

ملا عبدالمنان نیازی که در زمان رژیم طالبان به حیث والی بلخ و هرات ایفای وظیفه کرده می گوید، در شورای جدید نه تنها روی تعیین رهبری نو بلکه روی تشکیل منشور و اصول نامه جدید این شورای هم فیصله خواهد شد.

این درحالیست که در اعلامیهء که روز جمعه از آدرس ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان نشر شد، انتخاب ملا اختر محمد منصور به حیث رهبر جدید طالبان تایید شده است.

در این اعلامیه از سراج الدین حقانی و مولوی هیبت الله به عنوان دو معاون ملا اختر محمد منصور یاد شده است.

زمانیکه در این مورد از ملا عبدالمنان نیازی پرسیدم وی در پاسخ گفت:

"ملا منصور از سوی چند نفر محدود تعیین شده است، تعیین رهبری باید از سوی همه به اتفاق آرا صورت گیرد."

ملا عبدالمنان نیازی همچنان گفت، شورای جدید طالبان روی اینکه آیا به گفتگو های صلح با حکومت افغانستان ادامه داده شود یا نه نیز فیصله خواهد کرد.

تاکنون ملا منصور در رابطه به این اظهارات در مخالفت با تعیین اش از سوی برخی از اعضای شورای کویته ابراز نظر نکرده است. اما برخی از کارشناسان به این باور اند که ملا منصور طی بیش از دو سال اخیر در نبود ملا عمر توانسته طالبان را رهبری کند و نسبت به سایر سران این گروه در رده های مختلف طالبان از نفوذ کافی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG