لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

اختلافات میان طالبان روی تعین رهبر این گروه به میان آمده است


پس از تایید مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان، در رهبری این گروه روی تعیین ملا اختر محمد منصور به حیث رهبر طالبان اختلافاتی به میان آمده است.

ملا حسن رحمانی عضو شورای کویته طالبان می گوید: باید پسر ملا محمد عمر به حیث رهبر طالبان تعیین می شد، نه ملا محمد اختر منصور که دیروز خبر آن پخش شد.

ملا رحمانی در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی گفت: او و اکثریت اعضای شورای کویته از تعیین ملا اختر محمد منصور به جانشینی ملا محمد عمر ناراض اند.

رحمانی که به ملا حسن آخند مشهور بوده، یکی از نزدیکان ملا محمد عمر است. او در جریان حاکمیت طالبان والی قندهار بود، در حال حاضر عضو شورای رهبری طالبان مشهور به شورای کویته است.

ملا حسن آخند که از شهر کویته پاکستان صحبت می کرد گفت: ملا منصور در یک نشست کوچک طالبان خود را به حیث رهبر اعلان کرده و او برای دیگران قابل قبول نیست.

به گفتۀ ملا رحمانی، اکثریت رهبران مولوی یعقوب پسر 23 سالۀ ملا محمد عمر را برای این پست مناسب می دانند.

" اگر نام شان را ذکر کنم رفقای ما زیاد اند، ملا عبدالرازق آخند می خواهد، ملا محمد رسول آخند می خواهد، من هم می خواهم . ذاکر صاحب (ملا عبدالقیوم ذاکر) که در میان مجاهدین یک مجاهد سر کرده است و دوستان دیگر ما که در جلسه اشتراک نداشتند، می خواهند. آنانی که در جلسه حاضر بودند هم ناراض اند و مراعاتاً اگر راضی هم باشند، قلباً می خواهند مولوی یعقوب پسر ملا صاحب مقرر شود."

مولوی حسن آخند در ادامه مصاحبه با رادیو آزادی تایید کرد که ملا محمد عمر اضافه از دو سال قبل وفات کرده است.

به گفته وی، ملا اختر محمد منصور و چند تن محدود دیگر، بیماری ملا محمد عمر را پنهان می کردند و در مورد او به دیگران هیچگونه معلوماتی نمی دادند.

" ملا صاحب بزرگ، ملا محمد عمر آخند صاحب، در یک حالت تنهایی نگهداشته شده بود و از وضعیت صحی وی کسی معلومات نداشت که در کدام حالت قرار دارد. او به دست منصور صاحب و افراد خاص وی نگهداشته می شد."

پس از اعلان مرگ ملا عمر، گفتگو های صلح بین حکومت و طالبان افغان که قرار بود امروز برگزار شود، به تعویق افتاد.

ملا حسن رحمانی می گوید: در رابطه با مذاکرات صلح اختلاف نظر میان ملا محمد اختر منصور و دیگر رهبران طالبان وجود ندارد. اما این مقام رهبری طالبان تأکید کرد که انفاذ قوانین شریعت هنوز هم یکی از شروط مهم طالبان به شمار می رود.

"در مسئله صلح کدام اختلاف وجود ندارد. ما در شورای خود فیصله کردیم که با حکومت افغانستان مذاکره صورت گیرد و صلح شود. ما مخالف این گفتگو ها نیستیم. ما یقین داریم که حکومت کابل با ما به یک توافقی می رسد که با این ترتیب صلح برقرار شود، در افغانستان امن و امان آید و شریعت نافذ شود."

قبل از این هم از اختلافات در صفوف طالبان گفته می شد و شایعاتی به نشر می رسیدند، اما همیشه از سوی رهبران این گروه رد می شد.

این اولین باریست که اختلافات درونی گروه طالبان به سطح اعضای شورای آنها و یا شورای کویته مورد تایید قرار می گیرد.

مولوی رحمانی اختلافات روی جانیشنی ملا عمر را جزیی و کم اهمیت می خواند و هنوز هم تأکید می کند که طالبان یک دست و متحد اند. او می گوید: طالبان در مسایل مهم مانند مذاکرات صلح موقف مشترک دارند.

XS
SM
MD
LG