لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

روزانه صدها جوان افغان از کشور فرار می کنند


در حالی که بعضی از ولسوالی های ولایات شمال افغانستان بدست شورشیان سقوط کرده و یا هم احتمال سقوط آن میرود، شماری از جوانان این ولایات به علت تهدیدات امنیتی از مناطق شان فرار می کنند.
نور محمد یکتن از جوانان قریه پیر مزید شهر شبرغان می گوید، تنها از قریه آنها روزانه 20 جوان راهی ترکیه می شوند.
وی علت فرار جوانان را به کشور های خارج فقر، بیکاری و تهدیدات امنیتی دانسته گفت:
" این جوانان از دست بیکاری و ترس از نا امنی ها غیر قانونی به کشور های خارج سفر می کنند. صد ها خطر در راه شان است با آنهم چه کنند خانواده های شان مجبور هستند به فرزندان شان اجازه سفر را بدهند. "
محمد رحیمی یکتن از استادان مدرسه اهل بیت در شهر شبرغان می گوید، جوانان دیگر کشور ها و ملت ها همه با اندیشه، ابتکار، خلاقیت و نو آوری سر و کار دارند، اما در افغانستان جوانان با انتحار، قتل و کشتار ها ذهنیت داده می شوند.
از این لحاظ تعدادی زیادی از جوانان به علت اینکه در جنگ سهم نگیرند از وطن فرار می کنند.
وی می گوید، تا بکی این روال در افغانستان ادامه پیدا می کند؟
" ما به دولت خود پیشنهاد می کنیم که به وطن صلح بیاورد و جنگ را خاتمه دهد و به جوانان ما کار پیدا کند و به سرنوشت آینده جوانان و کشور فکر کند نه اینکه جوانان از وطن فرار نمایند. "
با این حال زمینه کار و حتی زنده ماندن نیز در این مناطق مشکل است و بیشتر جوانان راه سفر را در پیش گرفته تعداد بیشتر آنان طعمه رودخانه های کشورهای بیگانه نیز می شوند.
مردم به این باور اند در حالی که سران جهادی در سابق شمال کشور را کلید افغانستان عنوان می کردند، اما حال نیز دیده می شود که هرگاه مسوولان حکومت وحدت ملی به این نکته توجه جدی نکنند نه تنها شمال بلکه تمام نقاط کشور تحت تصرف نیروهای مخالف دولت قرار خواهد گرفت و یا هم مانند سابق با تشکیل گروه های مسلح غیر مسوول خانه جنگی ها ادامه خواهد یافت.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG