لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

پاکستان 336 میلیون دالر برای مبارزه با طالبان در افغانستان، بدست آورد


\
\

ایالات متحده امریکا دیروز 336 میلیون دالر به حکومت پاکستان داد که در مبارزه علیه طالبان در کشور همسایه افغانستان کمک کند.

امریکا در یک زمانی برای مبارزه علیه طالبان به پاکستان کمک می کند که حکومت افغانستان مذاکرات صلح را با طالبان آغاز کرده است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول دو مقام بلند رتبه پاکستان نوشته است که می گویند: حکومت افغانستان و طالبان در جمعه آینده باز هم مذاکرات صلح را در پاکستان ادامه می دهند.

این مقامات که هویت شان افشا نشده، به اسوشیتد پرس گفته اند، اسلام آباد برای این دور مذاکرات و میزبانی هیئت های دو طرف در مراحل نهایی آماده گی قرار دارد.

حکومت افغانستان از افشای تاریخ و محل دقیق این مذاکرات خودداری کرده ولی گفته است که در این دور مذاکرات بخاطر اعلان آتش بس بر طرف مقابل فشار وارد خواهد کرد.

موضوع آتش بس در افغانستان در یک زمانی مطرح می شود که طالبان مسلح حملات خود را در افغانستان گسترش داده اند.

به نوشته خبرگزاری فرانس پرس تنها در 4 ماه اول سال جاری دست کم هزار نفر ملکی در جنگها علیه طالبان و حملات انتحاری آنها در افغانستان کشته شده اند.

منابع می گویند که پول کمک امریکا برای مبارزه علیه طالبان دیروز به بانک مرکزی پاکستان رسید.

یک مسوول این بانک به فرانس پرس گفته است امریکا با این پول ذخیره اسعار خارجی پاکستان را به حد اقل 19 میلیارد دالر بلند برد.

حکومت امریکا بر اساس یک برنامه حمایت از متحدین از سال 2001 به این سو که اسلام آباد در ایتلاف تحت رهبری امریکا بر علیه عضو شد، بطور منظم به پاکستان کمک می کند.

در برابر این امریکا می تواند از حریم فضایی پاکستان و قرارگاه ها و تأسیسات دیگر این کشور استفاده نماید.

در سال مالی جاری حکومت پاکستان قرار است حد اقل یک و نیم میلیارد دالر از امریکا بدست آورد. حکومت پاکستان تقریبا هرسال به همین مقدار کمک امریکا را بدست می آورد که از سال 2001 به این تا حال بیش از 13 میلیارد دالر از امریکا گرفته است.

پیمان ناتو تحت رهبری امریکا در پایان سال 2014 ماموریت نظامی خود را در افغانستان خاتمه داد ولی برای مبارزه با تروریزم 13 هزار نظامی خود را در افغانستان حفظ کرده است.

XS
SM
MD
LG