لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

یک هیأت وزارت دفاع افغانستان عازم پاکستان شد


پس از نشر گزارش ها در مورد راکت پراگنی ها از سوی پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان و مشکلات موجود در سرحد میان دو کشور وزارت دفاع می گوید: یک هیأت جهت بررسی این مشکلات به پاکستان سفر کرده است.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت: در ترکیب این هیأت اعضای شورای امنیت و قوای سرحدی شامل بوده و رهبری هیأت را جنرال قدیر معاون اوپراسیون وزارت دفاع به عهده دارد.

آقای وزیری می گوید: هیأت متذکره روی مسایل مختلف به شمول حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر مناطق سرحدی افغانستان گفتگو می کنند.

دولت وزیری گفت:

" آنجا روی مسایل مختلف باهم گفتگو می کنند؛ یکی از مسایل همین است که راکت پراگنی ها بر ولایت کنر را بررسی می کنند؛ دوم در مورد هماهنگی عملیات ها که میان سرحد بین دو کشور صورت می گیرد و موضوع سوم روی مشکلات که در ولایات پکتیا، پکتیکا و کنرها موجود است. در مورد هماهنگی های بیشتر باید گفتگو شود."

این اقدام در حالی صورت می گیرد که به اساس گزارش ها اخیراً نظامیان پاکستانی یکبار دیگر بر مناطق سرحدی افغانستان راکت پراگنی کرده و تلفات را به مردم در ولایت کنر وارد کرده اند.

کنر، ننگرهار، پکتیا، پکتیکا و خوست ولایت هایست که در چند سال اخیر شاهد حمله های راکتی پاکستان بوده و تلفات و خساراتی را نیز در پی داشته است.

در کنار ادامهء حملات راکتی، اخیراً نظامیان پاکستان به ایجاد تأسیسات نظامی در منطقه "انگور اده" نیز پرداخته اند که این کار با عکس العمل حکومت افغانستان روبرو شده است.

برخی از کارشناسان افغان با اشاره به حملات راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان و ایجاد تأسیسات نظامی می گویند: پاکستان بر خلاف تعهدات اش با این کشور عمل می کند.

حی گل سلیمان خیل یکی از این کارشناسان فرستادن هیأت را به پاکستان به خاطر حل مشکلات سرحدی یک کار مناسب خوانده و تأکید دارد که این هیأت باید مشکلات را با مقامات پاکستانی به گونه جدی مطرح کند.

حی گل سلیمان خیل می گوید:

"همان تعهدات دوستی که میان دو دولت صورت گرفته و تعهد بر عدم تجاوز شده است، هیأت های ما باید همین مساله را محکم بگیرد که چرا راکت پرتاب می کنند. اسناد را پیش کند و دلایل آنها را بشنوند که چرا این کار ها را می کنند و گفته شود که اگر شما تعهدات را نقض می کنید به مناسبات ما و شما صدمه می رساند و باید این کار را نکنند."

آقای سلیمان خیل همچنان تأکید می کند که هیأت افغان باید روی هماهنگی عملیات ها نیز به گونه جدی صحبت کرده و تلاش نمایند تا از وارد شدن تلفات بر نظامیان دو کشور جلوگیری شود.

از تخطی های مرزی توسط نظامیان پاکستان در حالی گزارش ها به نشر رسیده است که آن کشور در ماه سرطان امسال اولین مذاکرات رسمی صلح حکومت افغانستان با طالبان مسلح را میزبانی کرد.

اما کارشناسان سفارش می کنند که حکومت افغانستان باید زیاد هم از نشان دادن حسن همکاری از سوی پاکستان خوشبین نباشد و با در نظر داشت مسایل مهم و اختلافات موجود میان دو کشور بطور محتاطانه گام بر دارد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG