لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

عمل "بچه بازی" باید در قانون جزای افغانستان جرم پنداشته شود


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

با آنکه از چندین سال به اینسو کمیسیون مستقل حقوق بشر و برخی از نهاد های دیگر تلاش می کنند تا از عمل بچه بازی در افغانستان جلوگیری شود، اما این پدیده هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: در تمام نقاط افغانستان فعل بچه بازی وجود دارد.

آقای بیدار گفت: اکنون کمیسیون حقوق بشر با نهاد های ذیربط حکومتی تلاش می نماید تا عمل بچه بازی در قانون جزا جا داده شده و آن جرم پنداشته شود:

" چرا که ما در قانون جزا صرف مساله لواط را داریم و در بچه بازی مسایل هم موجود هستند که لواط هیچ واقع نشود، یعنی لمس کردن، لذت بردن است، رقصاندن و غیره است این مسایل باید جرم پنداشته شود. ما یکجا با حکومت کار می کنیم این مسئله بعد از این در افغانستان به حیث جرم پنداشته شود."

آقای بیدار همچنان گفت که عمل بچه بازی بیشتر از سوی افراد مسلح غیر مسوول و ثروتمندان محلی انجام می شود.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر، پسرانی که از آنها در عمل بچه بازی کار گرفته می شود شخصیت شان از بین رفته، عقده مند و بی عاطفه به بار میآیند.

بچه بازی پدیده ایست که در برخی مناطق افغانستان، شماری از افراد زورمند، اطفال و نوجوانان را نگهداشته و از سوی همین افراد در محافل با پوشیدن لباس زنانه و بستن زنگ در پا هایشان رقصانده شده و حتی مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند.

گفته می شود که حتی در برخی موارد بر سر بچه بازی افراد نیز کشته شده که تازه ترین مورد آن روز دوشنبه در بغلان صورت گرفت که بر اساس گزارش ها بیش از سی تن در آن کشته و زخمی شدند.

از سوی هم مردم عام نیز از موجویت پدیده بچه بازی در کشور ابراز نگرانی کرده خواهان مجازات عاملین این رویداد هستند.

یک تن از باشنده های شهر کابل در این مورد چنین گفت:

" بچه بازی یک عمل ناروا بوده و قابل نگرانیست، بسیار یک کار بد است باید حکومت جلو آنرا بگیرد که این کار باید دیگر صورت نگیرد."

علاوه بر مردم عام و کمیسیون مستقل حقوق بشر، وزارت امور داخله نیز از موجودیت عمل بچه بازی در کشور ابراز نگرانی می نماید.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت: این وزارت همواره در تلاش بازداشت عاملین عمل بچه بازی است و تا کنون ده ها قضیه این رویداد به ارگان های عدلی و قضایی فرستاده شده است:

" به دلیل اینکه این موضوع باعث ایجاد فساد اخلاقی می شود و باعث سلب آزادی کودکان می شود، همواره مواردی که به پولیس رسیده و یا پولیس به آن برخورده آنرا مورد پیگرد قرار داده و ما ده ها مورد آنرا داریم که این قضیه به ارگان های عدلی و قضایی معرفی شده است."

نهاد های جامعه مدنی عوامل اساسی مبادرت ورزیدن به عمل بچه بازی را بیکاری، مشکلات اقتصادی و بی خبری مردم از احکام دین اسلام می دانند.

از سوی هم برخی از کارشناسان می گویند: اگر حکومت افغانستان تدابیر جدی را به هدف جلوگیری از این پدیده روی دست نگیرد، بسیاری از اطفال و نوجوانان در این کشور با تهدید روبرو خواهند شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG