لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

کمپاین واکسین ضد سرخکان در 29 ولایت افغانستان آغاز شد


با آنکه سطح مرگ و میر کودکان از اثر بیماری سرخکان در افغانستان کاهش یافته است، وزارت صحت عامه افغانستان می گوید: در سال های آینده برای از بین بردن این بیماری تلاش های جدی را انجام خواهد داد.

مقامات این وزارت روز شنبه هنگام آغاز کمپاین شش روزه بر ضد این بیماری گفتند که در جریان این کمپاین حدود پنج و نیم ملیون کودک که تا پنج سال عمر دارند واکسین خواهند شد.

احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه افغانستان به خبرنگاران گفت که در سال جاری دوازده واقعه سرخکان ثبت گردیده است:

" وزارت صحت عامه متعهد است که بطور کلی این مرض را از بین ببرد و در سال های آینده نود و پنج درصد مناطق افغانستان را تحت پوشش واکسین ضد سرخکان قرار بدهد.

کمپاین جاری به اطفال تا سن پنج سال تطبیق می گردد."

آقای نعیم می گوید: این کمپاین در ولایات قندهار، خوست و هلمند قبلاً عملی گردیده اما در ولایات بادغیس و نورستان بنابر برخی مشکلات تا حال تطبیق نشده است.

هر چند وزارت صحت عامه افغانستان ارقام دقیق در مورد تلفات ناشی از این بیماری ارایه نمی کند اما گفته می شود که تلفات آن نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

کمپاین ضد سرخکان در سال های 2006، 2009 و 2012 در افغانستان عملی شده بود و مقامات سازمان صحی جهان می گویند که افغانستان در این بخش پیشرفت های داشته است.

داکتر سوپریه نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان می گوید: ظرف پنج سال آینده بیماری سرخکان در افغانستان باید کاملاً کنترول شود.

" ما تلاش داریم که تا سال 2020 میلادی برای خود هدف تعین می کنیم تا راه حل برای جلوگیری از مبتلا شدن به مرض سرخکان را پیدا کنیم، افغانستان در چندین دهه از این مریضی رنج برده است اما حالا پیشرفت تدریجی نموده که بر ضد این مرض ضروری بود.

ما باز هم تأکید می کنیم که افغانستان به کمک جامعه جهانی به صورت تدریجی این مرض و مرض فلج اطفال را کاهش بدهد تا افغانستان هم یک کشور خالی از این گونه امراض باشد."

به اساس معلومات یونیسیف یا صندوق وجهی اطفال همین حالا بیش از بیست میلیون کودک در جهان بخصوص در آسیا و افریقا به این مرض مبتلا بوده و همه روزه 330 طفل در اثر این بیماری جان می دهند.

داکتران می گویند: بیماری سرخکان چندین مرحله داشته که کودک مصاب به آن سرفه کرده، گلویش را درد می گیرد، چشم هایش سرخ می گردد، تب می کند و بعداً در وجود اش لکه های قهوه یی پیدا می شود.

داکتران می گویند که خطر مبتلا شدن اطفال واکسین شده به بیماری سرخکان کمتر بوده و در صورت مصاب شدن به این بیماری کودکان با تهدید مرگ مواجه نخواهند شد.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG