لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

خشونت علیه زنان در افغانستان نسبت به گذشته کاهش یافته است


ارتقا سطح آگاهی عامه و راه اندازی کمپاین های مبارزه با خشونت علیه زنان از جمله عوامل کاهش سطح خشونت علیه زنان خوانده شده است.

وزارت امور زنان افغانستان می گوید که هنوز هم موارد مختلف خشونت علیه زنان به ثبت می رسد.

عزیزه عدالت خواه مسوول بخش حقوقی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، با این همه سطح خشونت علیه زنان نسبت به سال های قبل در افغانستان کاهش یافته است:

" سطح آگاهی مردم بالا رفته است و این قضایا ثبت شده و ارقام اش ارایه می گردد، قبلاً ارقام ارایه نمی شد، مردم از حق و حقوق خود آگاهی نداشت، یعنی ما امیدوار و خوشبین هستیم که سطح و گراف قضایای خشونت نسبت به سال های قبل پائین آمده است."

به گفته خانم عدالت خواه، در سال گذشته هجری شمسی در سراسر افغانستان حدود چهار هزار رویداد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده بود و در ربع اول سالجاری حدود هشت صد واقعه خشونت به وقوع پیوسته است.

این در حالیست که به تازه گی یک نهاد به نام گلوبل رایتس با نشر ارقامی گفت که خشونت علیه زنان نود درصد در افغانستان افزایش یافته است.

در این حال، بر خلاف حرف گلوبل رایتس دفتر بخش زنان سازمان ملل در کابل می گوید که نسبت به گذشته سطح خشونت علیه زنان در افغانستان کاهش یافته است.

حسیب الله حبیبی سخنگوی این دفتر به رادیو آزادی گفت: سطح خشونت شدید در برابر زنان افغان به مراتب کمتر از آمار می باشد که که گوبل رایتس در مورد آن گزارش داده است.

" آنچه که در گزارش گلوبل رایتس نشر شده، نود درصد ممکن این کلیه انواع خشونت را در بر بگیرد که ممکن آنها بعضی انواع سطحی اش را هم در این گزارش جای داده باشند، خانم های که در افغانستان با نوع بسیار جدی خشونت روبرو استند، تعداد شان نسبت به این گزارش بسیار کمتر است."

آقای حبیبی تاکید دارد که حکومت افغانستان باید برنامه های ارتقاء آگاهی عامه را تقویت بخشد و نگذارد تا حقوق و دست آورد های زنان افغان ضایع گردد.

فعالان زن در افغانستان می گویند: کاهش سطح خشونت علیه زنان بسته گی به مجازات عاملین خشونت دارد وحکومت وحدت ملی باید به این مساله به طور جدی توجه کند.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG