لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

عساکر افغان: مخالفین مسلح از طریق هوا اکمال میشوند


ولسوالی څمکنی ولایت پکتیا از هجده روز بدینسو شاهد درگیری هاست. مقامات در این مورد خاموش بوده و بزرگان قومی، جوانان و فعالان مدنی معلومات ضد و نقیض در مورد را با رسانه ها شریک می سازند.

وضعیت در ولسوالی څمکنی در حال حاضر از چی قرار بوده و نیرو های امنیتی مستقر در آنجا با کدام چالش ها روبرو اند؟

برخی از عساکر اردوی ملی که در خط اول می جنگند به شرط افشاء نشدن نامشان می گویند: مخالفین مسلح دولت از طریق هوا اکمال می شوند.

به گفته آنها، با آنکه نمی دانند مخالفین مسلح را کی اکمال می کند، اما آنها شاهد طیاره های بوده اند که مهمات را از هوا به جنگجویان مسلح مخالف دولت پرتاب می کنند.

منابع می گویند، در همین رابطه به مقامات بلند رتبه امنیتی خبر داده و خواهان پیگیری شده اند.

یکی از این عساکر می گوید:

"حدود پنج روز پیش از آنکه ما عملیات خود را آغاز کنیم، در منطقه ارگوړ مربوطات لواری یک طیاره پایین شد که ما نمیدانستیم از امریکایی ها بود یا از پاکستانی ها، تجهیزات اش را به مخالفین پرتاب کرد و دوباره رفت."

وی همچنان می گوید: مقامات بلند رتبه امنیتی عساکر را که در خط اول می جنگند، اجازه عملیات یا پیشروی را نمی دهند که همین سبب تلفات نیرو های افغان می گردد:

"بزرگان ما برای ما اجازه پیشروی نمی دهند، ما می توانیم و از سرخود نیز تیر هستیم. اینها ولسوال های تمام ولسوالی ها را خواسته اند، والی هم آمده و همه در ساحه ارگوړ جمع شده اند."

همسنگران دیگر این عسکر نیز با تائید مساله می گویند: اگر به همین گونه در خط اول بدون اجازه پیشروی باقی بمانند، خستگی و مأیوسی آنها را تلف خواهد کرد.

زلمی اوریاخیل، قوماندان امنیه پکتیا جنگ و ناامنی در ولسوالی څمکنی را تایید کرده می گوید: جنگ در حال حاضر تحت کنترول بوده و عملیات علیه مخالفین مسلح دولت آغاز شده است.

وی در مورد پرتاب مهمات و سلاح برای مخالفین از طریق هوا می گوید: در مورد باخبر اند اما تا هنوز دقیقاً نمی توان گفت که مخالفین مسلح از سوی کی اکمال می شوند:

"این مساله را همانطوریکه شما شندید ما هم از پرسونل خود شنیده ایم، مردم محلی هم در این مورد می گویند که بعضی اوقات طیاره می آید و سلاح پرتاب می کند، اما تا هنوز دقیقاً این موضوع روشن نیست."

وی از آغاز تحقیقات در مورد خبر داده گفت:

"همین مساله را که شما شنیده اید ما هم شنیده ایم. باید در این مورد سند وجود داشته باشد. تلاش ها برای پیدا کردن حقایق جریان دارد تا بتوانیم در رابطه شواهد و مدارک پیدا کنیم."

قوماندان امنیه پکتیا می گوید: ولسوالی های څمکنی و جانخیل در کنترول نیرو های افغان قرار دارند.

این در حالیست که باشندگان محلی می گویند: درگیری ها میان نیرو های امنیتی و مخالفین مسلح باعث شده تا آنها مجبور به ترک خانه های شان شوند.

مخالفین مسلح دولت تا هنوز در مورد تبصره نکرده اند.

XS
SM
MD
LG