لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

بازهم صدای عدالت خواهی برای محاکمه عاملین قتل فرخنده بلند شد


در حالی که از کشته شدن فرخنده حدود چهار ماه می گذرد و محکمه ابتداییه و استیناف در رابطه به عاملین قتل آن حکم صادر کرده اند، اما هنوز هم صدای عدالت خواهی در این خصوص کم نشده است.

ده ها عضو اعضای حزب همبستگی افغانستان و برخی از فعالان جامعه مدنی روز دوشنبه دست به تظاهرات زده و فیصله اخیر محمکه استیناف کابل در رابطه به افراد دخیل در قتل فرخنده را تقبیح کرده و یک بار دیگر صدای عدالت خواهی بلند کردند.

سیلی غفار یکی از اعضای این حزب به رسانه گفت، حکومت به دلیل فشارها از سوی مردم وادار شد تا در رابطه به قتل فرخنده محمکه دایر نماید، اما به گفتهء وی، همین حکومت به جای تامین عدالت از یک محکمه به محکمه دیگر کارهای فرمایشی خودش را انجام داده است.

وی گفت، فیصله اخیر محمکه استیناف در رابطه به کاهش مجازات چهار محکوم اصلی قتل فرخنده، برای آنان تکان دهنده بود است:

" با وجود که محکمه خیله خند و ریش خند ابتدایی چند نفر را محکوم به اعدام کرد ولی محکمه استیناف در زیر ریش ارگ نشینان چهار. درجه اول را به 20 سال حبس محکوم کرد و مجازات دیگر مجرمین را کم ساخت و تعداد زیاد شان را رها کرد این معاملات پس پرده نشان میدهد که دولت فاسد ضد زن یک بار دیگر چهره واقعی اش را به مردم افغانستان نشان داد. "

خانم غفار ابراز نگرانی کرد که محکمه تمیز مجازات این افراد را بیشتر کاهش خواهد داد و شماری از آنان برائت خواهند گرفت.

این درحالیست که محکمه استیناف کابل هفته گذشته طی نشست سری، حکم اعدام چهار مرد دخیل در قتل فرخنده را به بیست سال زندان کاهش داد.

زین العابدین، محمد یعقوب، محمد شریف و عبدالبشیر افرادی اند که بحیث عاملین اصلی قتل فرخنده شناخته شده اند و از سوی محمکمه ابتداییه کابل به اعدام محکوم شده بودند.

در این حال محمکمه استیناف کابل می گوید که در رابطه به محکومین قتل فرخنده مطابق قانون فیصله شده است.

علی عبدالناصر مرید رئیس محکمه استیناف جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کابل به رادیو آزادی گفت، چنین عدالت خواهی ها درست نیست که به جای تطبیق قانون عواطف در نظر گرفته شود:

" به نظر من تشویش نهاد های جامعه مدنی بجا نیست. عدالت تامین شده است زمانکه بحث از عدالت صورت میگیرد فقد ما در دایره قانون بحث می کنیم در آنجا برای احساسات و عواطف جای نیست چیزی که برای ما لازم است قانون است. "

این در حالیست که در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان از قول آقای غنی گفته شده که در ابعاد مختلف، قضیه قتل فرخنده نواقص کار مورد بررسی قرار می گیرید.

آقای غنی در دیدار با گروه عدالت خواهی حل عادلانه قضیه قتل فرخنده گفت که هنوز هم دوسیه قتل فرخنده در محکمه استیناف تکمیل نشده است.

فرخنده در ماه حوت سال گذشته، به دست گروهی از مردان خشمگین که او را به سوزاندن نسخه از قرآن کریم متهم کردند، به شکلی فجیع پس از لت و کوب به قتل رسید.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG