لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

تکنولوژی جدید به دریور های "نشه" اجازهء راننده گی نمی دهد


سالانه صد هزار تن در اثر حادثات ترافیکی در جهان کشته می شوند و به عقیدهء کارشناسان یکی از عوامل اساسی که باعث حادثات ترافیکی می شود، راننده گی در حالت نشهء ناشی از استفادهء مشروبات الکلی است.

صرف در ایالات متحدهء امریکا سالانه حدود 10 هزار تن در اثر راننده گی در حالت نشهء ناشی از مشروبات الکلی کشته می شوند.

اخیراً ادارهء مصوونیت ترانسپورت شاهراه های امریکا تکنولوژی جدیدی را معرفی کرد که میزان الکل را در خون راننده اندازه گیری نموده، در حالاتی که دریور درحالت نشهء ناشی از مشروبات نمی تواند تصمیم سالم بگیرد، این سیستم به جای وی تصمیم گرفته از راننده گی وی مانع می شود.

این تکنولوژی جدید که از آن به نام سیستم (DADSS) یاد می شود، طوری کار می کند که آخذه های نصب شده در فرمان موتر با بررسی و تجزیهء و تنفس دریور مقدار الکل را در خون او اندازه گیری کرده و در صورتیکه مقدار آن از 0.08 درصد بیشتر باشد، سیستم روشن ساختن موتر را غیر فعال می سازد و بدین وسیله از راننده گی دریور نشه جلوگیری می کند.

علاوه بر ارزیابی و تجزیهء تنفس، به خاطر دقت در اندازه گیری و جلوگیری از اشتباهات احتمالی آخذه های حساس اشعهء ماتحت سرخ که در سوچ کلید موترتعبیه شده است نیز مقدار الکل را در خون اندازه گیری کرد و در صورت بلند بودن سطح آن انجن موتر قفل می شود.

گرچه گفته می شودکه این سیستم یک کار تازه نیست و در سال گذشته توسط اتحادیهء پرزه جات امریکا معرفی شده بود که به جای بررسی مقدارالکل در خون، با مطالعهء موقیعت و شیوهء نشستن راننده تعیین می کرد که آیا وی تحت تاثیر مشروبات الکلی قرار دارد، یا خیر؟ اما گفته می شود که احتمال اشتباه در این سیستم زیاد به نظر می رسید.

با آنکه تا هنوز به نظر نمی رسد که استفاده از سیستم جدید (DADSS) در موتر ها حتمی شود، اما به عقیده دانشمندان دیری نخواهد گذشت که شاهد تجهیز موترهای هوشمند (Smart Car) ها با این سیستم جدید باشیم.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:04 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG