لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

اعتصاب درسی استادان مکاتب به ولایت تخار هم رسید


هزاران تن از استادان مکاتب شهر تالقان مرکز ولایت تخار دست به اعتصاب درسی زدند.

این استادان معترض هُشدار می‌دهند در صورتی‌که به خواست‌های شان توجه صورت نگیرد به اعتصاب شان ادامه می‌دهند:

دو تن از معلمین در مورد گفتند:

" آقای اشرف غنی درج ریان انتخابات به معلمین گفته بود که برای او باید معلمین رای بدهند تا رئیس جمهور شود و در صورت پیروزی برای معلمین نمرات رهایشی توزیع می‌کند و هم‌چنان معاش معلمین را بلند می‌کند ولی حالا نه معاش بلند شده است و نه هم از توزیع نمرات رهایشی کدام خبری است. "

" رئیس جمهور اشرف غنی به معلمین وعده کرده بود که برای شان نمرات رهایشی می‌دهد و معاش شان را بلند می‌کند ولی حالا رئیس جمهور به وعده‌هایش جامه عمل نپوشاند و همرای معلمین وعده خلافی کرده،تا به خواست ما رسیدگی نشود ما به اعتصاب درسی خود ادامه می‌دهیم. "

با این حال شاگردان که از جریان درس محروم مانده اند، از رهبران حکومت وحدت مِلی می‌خواهند که به مشکلات استادان شان رسیدگی کنند، تا شاگردان مکاتب از کسب آموزش دور نمانند.

برخی شاگردان می گویند:

" فعلاً ما از درس محروم مانده ایم چون استادان ما اعتصاب درسی کرده اند و به درس دادن نمی آیند و ما از دولت می‌خواهیم که به خواست‌ها و مشکلات استادان ما توجه کند تا ما از درس و تعلیم به دور نمانیم. "

" آقای رئیس جمهور باید وعده‌ها خود را در عمل پیاده کند و به مشکلات معلمین رسیدگی کند تا معلمین بیایند به فکر آرام به ما درس بدهند. "

از سوی دیگر عبدالقادر افغان رئیس معارف ولایت تخار به رادیو آزادی گفت که به زودی به مشکلات استادان مکاتب رسیدگی خواهد شد، وی می‌گوید که چهار شهرک رهایشی برای معلمین در ولایت تخار آماده توزیع است:

" در چهار ولسوالی زمین تثبیت شده است و به خاطری نقشه برداری به وزارت انکشافی شهری راجع شده است و در طی مراحل است و در آیند‌های نزدیک توزیع می‌گردد و هم‌چنان در حوزه شهری هم در یک قسمت زمین تثبیت شده است و هم‌چنان در منطقه اسماعیل سنگلاق هم زمین دولتی وجود دارد باید دولت آن را به معارف تسلیم کند تا برای معلمین توزیع نمایم و دولت باید به خواست‌های معلمین ما رسیدگی کند. "

آقای افغان بیان نمود، که در شش واحد اداری و به شمول شهر تالقان مرکز ولایت تخار برای شهرک معلمین موقعیت زمین تثبیت شده است و در آینده‌های نزدیک توزیع خواهد شد.

قابل یادآوری‌ست که پس از اعتصاد معلمین در کابل اینک دامنه اعتصاب آنان به ولایت تخار نیز رسید.

در حال حاضر سه لک و شصت هزار شاگرد از سوی 10 هزار استاد در این ولایت آموزش داده می‌شود که چهل درصد این شاگردان را دختران تشکیل می دهد.

اجمل آرین، تخار

XS
SM
MD
LG