لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

لوی څارنوالی 6 عضو ارشد وزارت شهرسازی را ممنوع الخروج اعلام کرد


اداره لوی څارنوالی افغانستان می گوید، شش عضو ارشد وزارت شهرسازی را که به فساد اداری متهم شده اند، ممنوع الخروج اعلام کرده است.

سرپرست این اداره می گوید، هیاتی به هدف انجام تحقیقات همه جانبه در مورد چگونگی اتهام فساد اداری این افراد، موظف شده است.

رئیس جمهور افغانستان وظایف شش تن از مسوولین وزارت شهر سازی را به اتهام فساد اداری به تعلیق در آورده است.

نور حبیب جلال سرپرست لوی څارنوالی افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، موضوعات مرتبط در این رابطه به گونه دقیق و جدی بررسی خواهد شد:

" هیات توظیف شد هدایت داده شد که موضوعات را تعقیب بکند وظایف هر شش تن به تعلیق در آمد و خود شان تا تکمیل شدن تحقیق و نتیجه گیری ممنوع الخروج اعلام گردیدند. سر از روز شنبه تحقیقات در این مورد به شکل جدی و همه جانبه آغاز می شود و موضوعات بشکل مستند و دقیق آن پیگیری خواهد شد. در جریان تحقیق در صورت که دلایل الزام موجود باشد طبق قانون تصمیم گرفته می شود. "

رئیس جمهور افغانستان وظایف شش کارمند وزارت امور شهرسازی را ناوقت روز پنجشنبه به اتهام فساد اداری به تعلیق در آورد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه گفته است که به لوی څارنوالی وظیفه سپرده شد تا در مورد کارکرد های این افراد تحقیقات همه جانبه را انجام داده و آنان را ممنوع الخروج اعلام نماید.

احمد شاه همت رئیس شهرسازی مرکز، محمد امین امین رئیس املاک و اسکان، احمد نواز بختیاری رئیس تصدی خانه سازی، گل رحیم زیارمل رئیس پلان، سید امان الله سادات مسوول مالی دفتر انسجام آپارتمانها و محمد امین قانع مسوول دفتر انسجام آپارتمانها شش فردی اند که وظایف شان به تعلیق در آمده است.

به نقل از خبرنامه ارگ، رئیس جمهور غنی گفته است که فساد اداری در سطح جهان به حیثیت افغانستان صدمه وارد میکند و حکومت وحدت ملی برضد آن به گونه جدی مبارزه می کند.

این در حالیست حکومت حامد کرزی در سال های گذشته از سوی کشورهای غربی و نهاد های داخلی به دلیل ضعف در مبارزه با فساد اداری مورد انتقاد های شدید قرار گرفته است.

به اساس گزارش ها در حال حاضر فساد اداری از چالش های عمده برسر راه بهبود امور حکومتداری خوب بوده و گفته می شود که در بیش از یک دهۀ اخیر در رده‌های بلند دولتی وجود داشته‌است.

افغانستان در سال های گذشته کمتر شاهد متهم شدن افراد بلند رتبهء دولتی به فساد اداری بوده و نام بردن از آنان به صلاح کشور دانسته نشده است.

در همین حال آگاهان امور اقدام رئیس جمهور غنی مبنی بر به تعلیق در آوردن شش عضو ارشد وزارت شهرسازی را در امر مبارزه با فساد اداری در کشور مثمر میخوانند.

حسن حقیار آگاه مسایل حقوقی به رادیو آزادی گفت این تصمیم میتواند گام موثر و جدی برای از میان بردن معافیت ایجاد شده در برابر فساد اداری در کشور باشد:

" بدون شک این کار رئیس جمهور در راستای مبارزه با فساد اداری مثمر است در حکومت گذشته در برابر فساد اداری یک نوع معافیت به میان آمده بود مردم فکر می کردند که در برابر هیچ کاری مورد بازپرس قرار نمی گیرند و نه مکافات و نه مجازاتی وجود دارد، اما حال گامی که در این راستا برداشته شده است به این معنی است که حکومت در عزم اش قاطع است. "

گزارش های وجود دارند که نشان می دهند در چهارده سال گذشته میلیون ها دالر کمک های بین المللی در افغانستان ناپدیده شده اند.

شماری از آگاهان امور می گویند که زندانی ساختن و ایجاد ممنوعیت در سفر افراد نمی تواند راه حل های اساسی در امر مبارزه با فساد اداری باشند.

به باور آنان ذهنیت سازی و آموزش در این بخش، میتواند در کاهش و از میان بردن فساد اداری در کشور نقش مهم داشته باشد.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG