لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

والی کندز: آثار هشدار دهندهء حضور "داعش" در شمال دیده می شود


شورشیان طالب در افغانستان که جنگجویان رانده شده از مناطق قبایلی سرحد با پاکستان نیز شامل صفوف آنهاست، ماه گذشته عملیات تهاجمی را بر ولایت کندز آغاز کردند که این مسأله مقامات محلی را متحیر ساخت و نگرانی های را در مورد توانایی های قوای افغان در بخش تأمین امنیت کشور شان بدون حمایت نیروهای خارجی، ایجاد کرد.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد، طالبان و متحدین خارجی آنها که در اثر فشار های یک سال اخیر اردوی پاکستان در مناطق قبایلی سرحد، حال به شمال افغانستان رو آورده اند، تعدادی از آنها بیرق های سیاه داعش را به اهتزار در آورده و چنان به نظر می رسد که در تلاش یافتن مخفیگاه های جدید در شمال افغانستان و دسترسی به آسیای میانه و چین باشند.

نیروهای افغان در ولایت کندز، مشغول مبارزه علیه شورشیانی اند که یکبار حتی به سه کیلومتری مرکز کندز رسیدند.

به نوشته اسوشیتد پرس، مقامات اکثراً به ملیشه های محلی و جنگسالاران اسبق اتکا کرده اند که این مسأله یک مشکل دیگر موجود در افغانستان با وجود تلاش های بیش از ده سال امریکا برای ایجاد یک اردوی فعال در افغانستان است.

محمد عمر صافی والی کندز می گوید: در حال حاضر 3000 نیروی افغان مشغول مبارزه علیه حدود 2000 جنگجوی مسلح اند که در اواخر ماه گذشته یعنی در آغاز فصل جنگ، عملیات شان را در کندز آغاز کردند.

صافی گفت: مشکلات لوژیستیکی، کمبود مواد سوخت و مهمات که نیروهای افغان چندین روز با آن مواجه بودند حال حل شده است، ولی طالبان از خود جسارت نشان داده و به نظر می رسد دور ساختن آنها از محل، کار سادۀ نیست.

وی در مورد باشنده گان محل که علیه این جنگجویان در کنار نیروهای امنیتی افغان می جنگند گفت: آنها مجاهدین اسبق اند که برای تأمین امنیت مناطق شان دست به کار شده اند:

"آنها به این دلیل که به همکاری شان ضرورت بود، به شکل داوطلبانه آماده شده اند، آنها کسانی اند که برادران یا دیگر اعضای خانواده های شان در اردوی ملی شامل اند، برای تأمین امنیت مناطق شان و حمایت از نیروهای اردو و پولیس ملی آماده شده اند که علیه مخالفین مبارزه کنند."

والی کندز همچنان گفت: دشمن را در هرجا محاصره کرده اند و به آنها اجازه پیشروی نخواهند داد.

او گفت:

"شاید آنها با گذشت زمان ضعیف شوند، اسلحه شان خاتمه یابد و عقب نشینی کنند، این جنگ یک روزه، دو روزه، یک ماه و دو ماه نیست."

صافی گفت: در صفوف این طالبان جنگجویان خارجی به شمول اعضای جنبش نهضت اسلامی ازبیکستان هم شامل اند. این نهضت روابط طولانی با طالبان و القاعده دارد و به داعش بیعت کرده است.

صافی گفت: نشانه های هشدار دهندۀ از افزایش حضور داعش در شمال افغانستان موجود است و جنگجویان بیرق های سیاه داعش را در بعضی قریه ها بلند کرده اند و در بین جنگجویان کشته شده اجساد جنگجویان از ترکیه، چیچنیا، ازبیکستان، تاجکستان و قرغزستان دیده شده اند.

XS
SM
MD
LG