لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

نگرانی ها در مورد ایجاد ملیشه ها در شمال افغانستان


مقامات غربی و دیپلوماتان گفته اند، مقامات امنیتی افغانستان می خواهند در برخی ولایات شمال این کشور ملیشه های محلی را ایجاد کنند.

از قول محمدعمر صافی والی کندز گزارش داده می شود که همین اکنون در این ولایت یک نیروی ملیشه هزار نفری به خاطر مبارزه با طالبان مسلح و جنگجویان خارجی ایجاد شده است.

به گفتهء دیپلومات غربی، مقامات امنیتی افغانستان می خواهند دربرخی ولایت دیگر شمال نیز ملیشه های مشابه را ایجاد کنند.

اما کارشناسان مسایل امنیتی و برخی اعضای ولسی جرگهء افغانستان تاکید می کنند که ایجاد ملیشه های محلی می تواند عواقب ناگوار در قبال داشته باشد. به گفتهء آنها این ملیشه ها می تواند از کنترول دولت خارج شده و باعث برخورد ها بین زومندان محلی شود و در نهایت دشواری های تازهء امنیتی را به وجود خواهد آورد.

جاوید کوهستانی کارشناس مسایل امنیتی افغانستان به این عقیده است که در ایجاد ملیشه ها باید از دقت واحتیاطزیاد کار گرفته شود.

فوزیه کوفی نمایندهء مردم بدخشان در ولسی جرگهء افغانستان نگرانی از آن دارد که ایجاد ملیشه های محلی و مسلح ساختن زومندان محلی، آتش جنگ های داخلی را قریه به قریه و خانه به خانه خواهد برد.

فوزیه کوفی می گوید، مردم افغانستان تجربهء ناکام نیروهای محلی را دیده اند و ایجاد گروه های مسلح غیرمسوول، دشواری های دیگر را به وجود خواهد آورد.

اما محمدعمر صافی والی کندز در صحبت با رادیو آزادی در مورد ایجاد این ملیشه ها می گوید:
"این ها کسانی اند که بعد از جهاد اسلحهء شان را به زمین گذاشته و زنده گی ملکی را آغاز کرده بودند. حالا چون به آنها ضرورت بود، بطور دواواطلبانه آماده شده اند. کسانی اند که برادران و اقارب شان در پولیس و اردوی ملی شامل است، دربین شان کهنسالان هم وجود دارد که عمر شان 50 و 60 ساله است و خیلی وقت قبل اسلحه شان را گذاشته بودند، اما اینک مجبور شده اند به میدان برآمده، برای ارتقای روحیهء پولیس، اردو و امنیت ملی مبارزه کنند."

برخی مقامات افغان که از افشای نام هایشان خودداری کرده اند به رسانه های غربی گفته اند، ارگان های امنیتی افغانستان ایجاد ملیشه های محلی و فعالیت های آن ها را به دقت نظارت می کند و این ملیشه ها، تحت قومانده و کنترول حکومت افغانستان، عمل خواهند کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:11 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG