لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

امضای مقامات افغان، تفاهمنامه با پاکستان را اعتبار حقوقی بخشیده است


کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه افغانستان میگوید، تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان از سوی معاونین شورای امنیت و ریاست عمومی امنیت ملی امضا شده است.

به گفته اعضای این کمیسیون با انجام این کار به این تفاهمنامه اعتبار حقوقی بخشیده شده است.

عبدالقیوم سجادی یک عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه در نشست روز دوشنبه این جرگه در این مورد چنین گفت:

" با آنکه رئیس عمومی امنیت ملی گفت که این تفاهمنامه الزام آور نیست، زیرا که در آن روسا امضا نکرده اند بلکه معاونین شان پای این سند امضا نموده اند اما چون آنان معاون این ادارات هستند از دید حقوقی امضای آنان اعتبار حقوقی دارد. "

برخی از نماینده های مردم در این جرگه گفتند که در امضای این تفاهمنامه میان مقام های حکومتی هماهنگی وجود نداشته است.

در عین حال رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان از امضای تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان ابراز نگرانی کرد.

میرداد نجرابی گفت، این تفاهمنامه برای آنان قابل قبول نیست زیرا، به گفتۀ وی تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان، به هدف آموزش نیروهای امنیتی افغان از سوی استخبارات پاکستان، عدم حمایت از جدایی طلبان و دشمن خواندن دشمن پاکستان، به امضا رسیده است.

اعضای این جرگه انتقاد کرده گفتند که متن این تفاهمنامه در اختیار آنان گذاشته نشده و از حکومت خواستند تا به خاموشی در این مورد پایان دهد.

ولسی جرگه افغانستان در حالی از امضا تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان شدیداً نگران است که ریاست عمومی امنیت ملی گفته است این تفاهمنامه تا کنون امضا نشده، نهایی و اجرایی نمی باشد.

رئیس ولسی جرگه در پایان نشست روز دوشنبه گفت که رئیس جمهور به آنان طمینان داده که این تفاهمنامه امضا نشده و در حد یک مسوده است.

عبدالروف ابراهیمی فیصله کرد تا برای وضاحت بیشتر در این مورد مسوولین امنیتی به ولسی جرگه فراخوانده شوند:

" رئیس صاحب جمهور گفت که ما نظریات همه اشتراک کننده های این جلسه را شنیدیم و در این مورد محتاط هستیم و این تفاهمنامه در حد یک مسوده است.

با توجه به جایگاهی که همین خانه دارد برای یک روز مسوولین را دعوت کنید حرف های شان را بشنوییم و بعد در روشنایی تصمیم بگیریم در غیر آن فیصله کردن در این مورد به عجله درست نیست. "

بحث ها در مورد چگونگی امضای تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان در حالی جنجال برانگیز شده است که آگاهان سفارش میکنند تا روی این مساله مجدداً غور صورت گیرد.

آنان می گویند که اگر حدود اجرایی این تفاهمنامه به دقت بررسی و تصیح گردد می توان از آن در امر مبارزه مشترک علیه تروریزم، از پاکستان کمک خواست.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG