لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

نگرانی تاجران در مورد کاهش ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی


کاهش ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی بخصوص دالر امریکایی بر علاوه اینکه نگرانی مردم را برانگیخته بر کار و بار نیز تأثیر منفی بر جا گذاشته است.

شماری از تجار و دوکانداران روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که در ماه روان پول افغانی در مقابل اسعار خارجی پایین آمده و این کار سبب بی علاقه گی مردم به خرید و فروش اموال شده است.

یک تن از طلا فروشان در شهرکابل به رادیو آزادی گفت: هر چند ارزش طلا در بازار های بین المللی کاهش یافته، اما در افغانستان علاقه به خرید آن کم شده است:

"دالر قیمت شده، جنس را به دالر میخریم و به افغانی حسابش می کنیم، به حساب افغانی کمی بلند است. اگر دالر پایین شود قیمت طلا هم پایان می شود، مردم که میآیند می پرسند، می گویند که در مطبوعات گفته می شود که قیمت طلا پایین آمده و شما قیمت بفروش می رسانید، بعد ما هم می گویم که قیمت دالر بلند شده، ما به دالر میخریم و به افغانی حساب می کنیم."

این شکایات در حالی مطرح می شود که در ماه روان ارزش یک دالر امریکایی از 57 افغانی به بیش از شصت افغانی افزایش یافت.

صرافان می گویند: پول افغانی تنها در برابر دالر ارزش خود را از دست نداده بلکه در برابر اسعار دیگر نیز ارزش آن پایین آمده است.

خان محمد رئیس اتحادیه صرافان کابل روز شنبه به رادیو آزادی گفت: افزایش قیمت ها دایمی نبوده و با بلند شدن ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی دوباره کاهش میآبد.

وی می گوید: بی نظمی های سیاسی، مشکلات امنیتی و مشکلات در دافغانستان بانک باعث شده که ارزش پول افغانی تا حدی کاهش یابد:

"دافغانستان بانک رییس ندارد که در این مورد یک پالیسی مشخص را ترتیب بدهد، منظم کار کند و همچنان یک ماه قبل دافغانستان بانک در بازار آزاد مداخله می نمود یعنی در هر هفته نود ملیون و یا صد ملیون دالر را در بازار بفروش می رساند، حالا این پروسه ختم شده است."

در این حال مقامات دافغانستان بانک می گویند که به این مسئله متوجه بوده اند و تلاش دارند تا ارزش افغانی دوباره بالا برود.

خان افضل هده وال سرپرست دافغانستان بانک امروز در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که به شمول افغانی نرخ تمامی اسعار در برابر دالر پایین آمده است.

با وجود این کارشناسان اقتصادی می گویند که اقتصاد افغانستان وابسته به کمک های جامعه جهانی بوده و کاهش کمک های جهانی با این کشور سبب کاهش ارزش افغانی در برابر دالر امریکایی شده است.

آنان می گویند که برای کنترول نرخ افغانی ضرور است که دافغانستان بانک هر چه زود تر دست بکار شده و مانند سال های گذشته دالر را به بازار عرضه کند.

الیاس صالح

XS
SM
MD
LG