لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

ثابت: برای پرداخت محصول گمرکی سیستم الکترونیکی ایجاد شده است


گُل مقصود ثابت معین عواید و گمرکات وزارت مالیه
گُل مقصود ثابت معین عواید و گمرکات وزارت مالیه

با ایجاد سیستم پرداخت گمرکات به گونه الکترونیکی این امیدواری پیدا شده است که مشکلات تاجران در بخش گمرکات حل و فساد اداری موجود در نهاد های دولتی از میان برداشته خواهد شد.

گُل مقصود ثابت معین عواید و گمرکات وزارت مالیه روز شنبه برای پایان دادن چالش های موجود در گمرک های کشور با د افغانستان بانک قراردادی را امضا کرد که بر بنیاد این تفاهمنامه، پس از این تاجران افغان محصول گمرکی شان را از طریق بانک های تجارتی می پردازند.

آقای ثابت گفت:

"این کار برای تاجران ما مژده یک سهولت نو است. در عین حال کار های خود را از فساد پاک می سازیم. اگر فساد بین مامور و کمیشنکار یا هم تجار به وجود می آمد حالی صورت نخواهد گرفت. اگر کسی بخواهد که به چه اندازه پول کجا و چه گونه رفته است تمام آن در سیستم موجود است."

پیش از این از فساد گسترده گمرک های کشور گزارش هایی نشر شده است و حتی شماری از مقامات که نخواستند نام شان افشاء شود گفته اند که در گمرک در بدل وظیفه از پنج هزار گرفته تا پانزده هزار دالر رشوه ستانی شده است.

حال مقام های ریاست عمومی گمرکات می گویند: اگر چنین اشخاص در بخش گمرکات حضور داشته باشند باید زیر پیگرد قانونی قرار گیرند.

با این همه سیستم جدید محصولات الکترونیکی که به گفته مقام های وزارت مالیه جلو فساد اداری را گرفته می تواند، در حال حاضر بشکل آزمایشی در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی و گمرک کابل ایجاد شده است و پس از آن از این سیستم در تمام گمرکات کشور بهره برداری خواهد شد.

در این حال خان جان الکوزی معاون اطاق تجارت و صنایع افغانستان ایجاد این سیستم را برای سهولت تاجران افغان سودمند می داند:

"سیستمِ که امروز فعال شد واقعاً برای ما قابل قدر است، ما بسیار مشکلات از لحاظ پول فیزیکی داشتیم، پیسه ما هم رفت نفر ما هم کشته شد، سیستم بسیار خوبی است و در دیگر دنیا به هیچ صورت اینجا دوست های خارجی هم هستن کسی پول فیزیکی به گمرک نمی برد نه در امریکا نه در اروپا و حتی در همین کشور های عربی که در دبی فعلاً ما تجارت داریم به هیچ صورت پول فیزیکی را نمی بریم."

اگر چه مقامات ریاست عمومی گمرکات و کابل بانک ادعا می کنند که سیستم محصولات گمرکی از راه بانک های تجارتی شفاف هستند، اما باز هم بعضی از تاجران اظهار نگرانی می کنند که با دخیل بودن بعضی اشخاص مفسد این سیستم نتیجه نخواهد داد.

آنها می گویند، ادارات مربوطه با فعال ساختن سیستم الکترونیکی باید اشخاصی را به این وظیفه بگمارند که در فساد دخیل نباشند.

نگین جهان آرا

XS
SM
MD
LG