لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

وکلا: حکومت باید متن تفاهمنامه با ISI را به ولسی جرگه بفرستد


اعضای ولسی جرگه افغانستان از حکومت می خواهند که متن تفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی با آی اس آی پاکستان را برای آنها بفرستد.

هر چند ریاست جمهوری افغانستان گفته است که تاکنون تفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی با "آی اس آی" پاکستان به امضا نرسیده است، اما نگرانی های اعضای ولسی جرگه، کارشناسان و مردم در این مورد پا برجاست.

اکثر اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه این جرگه گفتند، حکومت باید معلومات کافی در مورد این تفاهمنامه در اختیار ولسی جرگه قرار دهد.

اسدالله سعادتی عضو ولسی جرگه افغانستان می گوید: معلومات آنان در رابطه به تقاهمنامه با شبکه استخباراتی پاکستان از رسانه ها بدست آمده است:

"پیشنهاد من این است که خانه ملت به طور رسمی متن تفاهمنامه را بخواهند و سرش یک کار، کارشناسی و دقیق انجام دهند بعدش مشخص کنند که کدام بخش هایش به سود ما است، کدام بخش هایش به سود ما نیست بعدش مصوبه صادر کنیم اگر احیاناً به ضرر افغانستان بود به اساس مصوبه ولسی جرگه از دولت افغانستان از رئیس جمهور افغانستان بخواهد که یا این متن را اصلاح بکند و یا هم فسخ کند."

نشر گزارش ها در مورد امضای تفاهمنامه تبادل اطلاعات استخباراتی میان ریاست امنیت ملی افغانستان و اداره استخباراتی پاکستان عکس العمل های گوناگونی را در پی داشته است.

بیشتر مردم عام، احزاب سیاسی و چهره های مطرح افغان این تفاهمنامه را به نفع افغانستان نمی دانند و می گویند که این سند بیشتر به سود پاکستان است.

در این حال یک منبع ریاست جمهوری می گوید: تاکنون این تفاهمنامه به امضا نرسیده و تنها مسوده آن نهایی شده است.

رییس جمهور روز جمعه در این مورد با برخی از رهبران سابق جهادی و بزرگان سیاسی صحبت کرده و یک تن از اشتراک کننده گان این نشست به رادیو آزادی گفت که قرار است رئیس جمهور در مورد این تفاهمنامه تجدید نظر کند.

در این حال هیأت اداری ولسی جرگه نیز با نگرانی های اعضای ولسی جرگه موافق بوده و از حکومت می خواهد که در این مورد وضاحت لازم در اختیار این جرگه قرار دهد.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه در مورد گفت:

"مبارزه مشترک علیه گروه ها و حرکت های جدایی طلب ها مسئله ایست که عواقب ناگوار در قبال دارد.

افغانستان گروه ها و حرکت های جدایی طلب ندارد.

اما در پاکستان پشتون ها و بلوچ ها گروه های جدایی طلب دارند.

مطابق این تفاهمنامه افغانستان به طور غیر مستقیم همراه با بلوچ ها و پشتون ها مقابله و دشمنی های غیر ضروری را به پیش می برد."

اعضای ولسی جرگه می گویند، در گذشته نیز تفاهمنامه های متعددی اقتصادی و ترانزیتی میان کابل و اسلام آباد به امضا رسیده است اما به گفته آنان پاکستان آن را تطبیق نکرده است.

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این گفته بود که این تفاهمنامه تنها برای تبادل معلومات است و مواردیکه بر ضد منافع ملی این کشور باشد در آن وجود ندارد.

اما کارشناسان تأکید می ورزند که در چنین موارد مهم، حتمی است که نظر ارگان های تصمیم گیرنده و چهره های مطرح پرسیده شود.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG