لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

رییس جمهور غنی فیصله کرده تا روی متن تفاهمنامه با ISI تجدید نظر شود


یک منبع حکومتی می گوید: رییس جمهور افغانستان فیصله نموده تا روی متن تفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی با آی اس آی پاکستان تجدید نظر شود.

این منبع که نخواست نامی از وی گرفته شود به رادیو آزادی گفت: در نشست که روز پنجشنبه میان رییس جمهور اشرف غنی و شخصیت های سیاسی و جهادی در ارگ صورت گرفت، برخی از مواد جا داده شده در این تفاهمنامه مورد بحث قرار گرفت که در نتیجه رییس جمهور فیصله کرد تا مواد مورد اختلاف از این تفاهمنامه حذف شود.

به گفته منبع، آموزش کارمندان امنیت ملی افغانستان از سوی آی اس آی پاکستان، مبارزه مشترک با جدایی طلبان و باز شدن دفاتر ادارات استخباراتی پاکستان در افغانستان و به همین گونه از افغانستان در پاکستان از جمله مواد این تفاهمنامه اند که حذف خواهند شد.

از سوی دیگر قاضی محمد امین وقاد یکتن از اعضای شورای عالی صلح افغانستان و اشتراک کننده نشست مشورتی ارگ در صحبت با رادیو ازادی گفت: رییس جمهور غنی پیشنهادات اشتراک کنندگان را در مورد تغییر در متن تفاهمنامه با آی اس آی پاکستان شنیده و گفت که مسوده این تفاهمنامه نهایی نبوده و اصلاحات در متن آن آمده می تواند.

به گفته قاضی امین وقاد، بیشتر اشتراک کننده گان نشست مشورتی روی استفاده از اصطلاح جدایی طلبان در این تفاهمنامه مخالفت نشان دادند، زیرا افغانستان جدایی طلب ندارد:

"رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت که این تفاهمنامه نهایی و یا تعهد نیست بلکه یک مسوده ابتدایی است که تغییرات و اصلاحات در آن آمده می تواند. بیشتر اشتراک کنندگان این نشست روی حذف ماده مبارزه مشترک با جدایی طلبان تأکید ورزیدند زیرا در افغانستان اصطلاح جدایی طلب وجود ندارد."

بر اساس گزارش ها، تفاهمنامه تبادل معلومات با آی اس آی پاکستان هفته گذشته به تعقیب سفر صدراعظم و رییس شبکه استخباراتی پاکستان به کابل، امضا شده است.

با آنکه پس از افشا شدن امضای این تفاهمنامه در رسانه ها، رهبران جهادی، شورای ملی و جامعۀ مدنی مخالفت شدید شان را با این فیصله حکومت افغانستان نشان دادند و آنرا مغایر منافع ملی کشور خواندند، اما در اوایل هفته جاری، سخنگوی اردوی پاکستان از آن استقبال کرد.

جاوید کوهستانی تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان می گوید، مخالفت های شدید با این تفاهمنامه باعث شد تا رییس جمهور افغانستان روی متن این تفاهمنامه تجدید نظر کند:

"اگر هدف پاکستان از امضای این تفاهمنامه، مبارزه با تروریزم و شبکه های بنیادگرا و افراطی که در دو سوی خط دیورند اند و بیشتر در خاک پاکستان مستقر اند، می بود امضای این تفاهمنامه کاری بد نیست، اما در این تفاهمنامه مسایل فراتر از مبارزه با تروزیرم جا داده شده که با فشار و افکار عمومی حکومت افغانستان را مجبور به تغییر آن کرده است."

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان در واکنش با مخالفت ها در مورد این تفاهمنامه گفته بود که افغانستان در سال های 2006 تا 2009 میلادی نیز چنین تفاهمنامه های با پاکستان داشته است.

تا حال متن تفاهمنامه میان ریاست امنیت ملی افغانستان و اداره استخبارات پاکستان ( آی اس آی ) به نشر نرسیده است.

XS
SM
MD
LG