لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

یک پدر به جرم تجاوز جنسی بر دخترش به اعدام محکوم شد


هرچند انتقادات بر حکومت وجود دارد که به قضایای خشونت علیه زنان رسیدگی نمیکند اما نهاد های قضایی افغانستان برای اولین بار یک پدر را به جرم تجاوز جنسی بالای دخترش محکوم به اعدام کرد.

این محکمه که به روز چهارشنبه بطور علنی برگزار شد بر علاوه حلیم عامل وخاطره قربانی این رویداد، ده ها تن از اعضای جامعه مدنی و خبرنگاران نیز درآن حضور داشتند.

در ابتدا سارنوال موظف جریان تحقیق از حلیم و دخترش خاطره را شرح داد و بعد از آن اجازه اعتراض و پرسش به مجرم و قربانی داده شد.

سید احمد رئیس محکمه ابتدائیه حوزه اول شهر کابل حکم هیئت قضایی را در مورد چنین صادر کرد:

" جرم تو حلیم حلیم خان ولد گل آجان در قضیه تجاوز جنسی بر مسمات خاطره دخترت ثابت بوده، مطابق هدایت ماده هفده قانون خشونت علیه زنان و رعایت فقره یک ماده یک صدو چهل و هشت قانون جزا و فقره یک ماده یک صد و چهل و دو قانون جزا به اشد مجازات یا اعدام حکم نمودیم. "

بر اساس گزارش ها خاطره برای اولین بار در سن یازده سالکی از سوی حلیم پدرش مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و بعد از آن پدرش بگونه دوامدار و اجباری بر وی تجاوز کرده است.

خاطره در حال حاضر بیش از بیست سال عمر داشته و مادر یک دختر دو ساله و یک پسر سه ماهه از پدرش است.

خاطره در صحبت با رادیو آزادی گفت، پیش از این بارها به ارگان های مربوط مراجعه کرده اما نهاد های مسوول این قضیه را پیگیری نکرده بود.

وی گفت اگر این مساله را با رسانه ها در میان نمیگذاشت فکر نمیکند پدرش مورد پیگرد قرار میگرفت.

خاطره بعد از صدور حکم محکمه ابتدایه به رادیو آزادی گفت، امیدوار است تا حکم صادر شده بر پدرش تطبیق شود:

" محکمه حکم را صادر کرد، خدا کند که این حکم تطبیق گردد، اگر این حکم تطبیق نشود و باز هم آزاد شود، هرچند ما از سوی کاکایم زیر خطر هستیم و اگر این حکم صادر شده تطبیق نشود باز هم ما در خطر هستیم. "

در این حال فعالان حقوق زن می گویند، برای این که جلو خشونت ها در برابر زنان گرفته شود، نیاز است تا حکومت بر اساس احکام دین اسلام و قوانین نافذه کشور اجراات نماید.

حمیده وردک یک تن از اعضای جامعه مدنی:

" در این قضیه همه چیز واضح شده، دی، ان، ای اش تکمیل شد و به اثبات رسیده که این دو طفل از پدر خاطره است.

خواست ما از حکومت و ارگان های عدلی و قضایی این است که همانگونه که امروز حکم اعدام را صادر کرد همانطور به زودترین فرصت این حکم را تطبیق کند. "

قبل از این گزارش ها در مورد خشونت علیه زنان در برخی مناطق به نشر رسیده است، اما این با اول است که مساله تجاوز یک پدر بر دخترش در رسانه ها پخش شده و عامل قضیه محکوم به اعدام میشود.

مردم عام نیز میگویند که نهاد های عدلی و قضایی افغانستان باید موضوع خشونت علیه زنان را جدی گرفته و با مجازات عاملین آن عدالت را تامین کند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG