لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

ولسی جرگه، خواهان لغو تفاهمنامه امضا شده با ISI شد


ولسی جرگه افغانستان امضای تفاهمنامه تبادل اطلاعات استخباراتی با پاکستان را یک عمل ننگین خوانده و خواهان رد فوری آن گردید.

اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه این جرگه بیشتر در مورد همین تفاهمنامه بحث کردند و آن را برای افغانستان زیان بار خواندند.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی پس از بحث های تند وکلا در مورد این تفاهمنامه گفت:

" شما نماینده گان مردم منحیث یک نهاد قانون مند در همین مورد صلاحیت فوق العاده را به ما و شما در نظر گرفته شده است. سرنوشت این تفاهمنامه ننگین برای خیر مردم افغانستان تعین کنید. "

اعضای ولسی جرگه همه خواهان لغو فوری تفاهمنامه تبادل اطلاعات استخباراتی با پاکستان شدند و گفتند که امضای این تفاهمنامه بر افغانستان تحمیل شده و با این تفاهمنامه نیروهای امنیتی افغان آله دست آی.اس.آی پاکستان خواهد شد.

آنان تاکید کردند که روابط افغانستان و پاکستان به مرحله یی نرسیده است که سازمان های استخباراتی دو کشور باهم تفاهمنامه امضا کنند.

شکریه بارکزی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه از رییس جمهور غنی خواست که هر چه زودتر این تفاهمنامه را لغو کند:

" به شدیدترین الفاظ تقبیح میکنم آنچه که به عنوان پیمان ننگین و بی شرمانه که بر مردم افغانستان در حالت تحمیل شدن است. از همین تربیون میخواهم به داکتر صاحب اشرف غنی بگویم که به صورت عاجل و فوری این پیمان لغو کنید. "

گزارش ها میرسانند که رضوان اختر رییس استخبارات پاکستان در سفرچند روز قبل اش به افغانستان، تفاهمنامه تبادل اطلاعات استخباراتی با ریاست امنیت ملی این کشور را امضا کرده است.

امضا این تفاهمنامه انتقاد های شدید را در میان حلقات مختلف سیاسی به همراه داشته و این تفاهمنامه برخلاف منافع ملی کشور خوانده شده است.

اما ریاست جمهوری افغانستان گفته است که امضای این تفاهمنامه قابل نگرانی نبوده و در گذشته نیز چنین تفاهمنامه با پاکستان موجود بوده است.

بر بنیاد گزارش ها رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی افغانستان مخالفت شدید اش را با امضای این تفاهمنامه ابراز داشته و گفته است که هیچگاه انرا تطبیق نخواهد کرد.

با این همه قرار است حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی یکشنبه هفته آینده به کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه فراخوانده شوند و در مورد این تفاهمنامه به اعضای این کمیسیون وضاحت بدهند.

میرداد خان نجرابی رییس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه در مورد میگوید :

" ما رییس عمومی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی را به روز یکشنبه به کمیسیون دعوت کردیم. آنها گزارش خود را میدهند. به اساس اطلاعات که ما داریم حتی امنیت ملی حاضر است که این تفاهمنامه لغو شود. "

قرار است ولسی جرگه افغانستان پس از ارایه معلومات از سوی محمد حنیف اتمر و رحمت الله نبیل به این جرگه، در مورد تفاهمنامه امضا شده با استخبارات پاکستان فیصله کند.

برخی از آگاهان سیاسی و روسای پیشین ریاست امنیت ملی امضا تفاهمنامه با آی.اس.ای پاکستان را برای افغانستان خطرناک خوانده و خواهان فسخ آن شده اند.

XS
SM
MD
LG