لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

نورستانی: برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه به 80 ملیون دالر نیاز است


احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: در صورتیکه برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه این کشور هزینه لازم بدست نیآید این انتخابات باز هم با تاخیر مواجه خواهد شد.

فراخواندن رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به خاطر ارایه وضاحت در خصوص زمان برگزاری انتخابات آینده این جرگه با مخالفت شدید شماری از وکیلان مواجه شد.

با این همه رئیس کمیسیون انتخابات در نشست عمومی روز دوشنبه، در مورد انتخابات ولسی جرگه به اعضای آن وضاحت داد.

احمد یوسف نورستانی در کنار تنش های انتخاباتی گذشته، تأخیر در آغاز کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، نا مشخص بودن موقف حکومت در ارتباط به انتخابات آینده و عدم تمویل بودیجه آن را از عوامل عمده تأخیر در برگزاری انتخابات ولسی جرگه عنوان کرد.
آقای نورستانی گفت که طرح انتخابات ولسی جرگه قبلاً از سوی کمیسیون انتخابات با حکومت شریک شده اما تا کنون در ارتباط به طرح دومی نیز پاسخی دریافت نکرده اند:

" کمیسیون درطرح دوم یازده میز ان 1394 برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه پیشنهاد نمود که متاسفانه تا حال جواب داده نشده است و حتی ناگوارتر از همه اینکه کشورهای تمویل کننده به صورت ناگهانی و غیر مترقبه درجریان دو - سه هفته گذشته قطع کمک های شان به نهاد های انتخاباتی اطلاع دادند . صرف بخاطر انتخابات من به هشتاد میلیون دالر هزینه نیاز دارم ."

آقای نورستانی می گوید که با متوقف شدن کمک های مالی بین المللی، کمیسیون انتخابات حدود هشت صد تن از کارمندان آموزش دیده و با تجربه اش را از دست داد که این مسأله شفافیت انتخابات آینده را زیر پرسش قرار خواهد داد.

هر چند شماری از اعضای ولسی جرگه مشروعیت کمیسیون انتخابات را غیر قابل پذیرش خواندند، اما رئیس کمیسیون انتخابات برخی از مسایل سیاسی و صرف هزینه های هنگفت را بالای تفتیش اوراق رای دهی از عوامل بی اعتبار ساختن کمیسیون انتخابات عنوان کرد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، در حالی از سوی ولسی جرگه فرا خوانده شده بود که تأخیر در برگزاری انتخابات ولسی جرگه نگرانی های را در میان مردم ایجاد کرده است.

دوره کاری ولسی جرگه بر اساس قانون اساسی افغانستان، تا اول ماه سرطان سال روان خورشیدی به پایان می رسد، اما چندی قبل معاون دوم ریاست جمهوری هنگام معرفی نامزد وزرای کابینه به ولسی جرگه گفت که انتخابات ولسی جرگه با یک سال تأخیر در سال 1395 برگزار خواهد شد.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه که در نشست روز دوشنبه ریاست این جرگه را بر عهده داشت گفت که آنان خواستار برگزاری انتخابات اند اما تا زمانی برگزاری انتخابات، این جرگه به گونه قانونی به کارش ادامه خواهد داد:

" تا زمانیکه کمیسیون برای برگزاری انتخابات آماده نگردد بر اساس اظهارات اینها ولسی جرگه کار های روزمره اش را به گونه رسمی و قانونی ادامه خواهد داد."

آقای قدیر تأکید کرد که کمیسیون انتخابات بر اساس قانون مکلف است تا به پرسش های آنان پاسخ ارائه کند.

آگاهان مسایل انتخاباتی می گویند که حکومت وحدت ملی باید در جهت برگزاری انتخابات ولسی جرگه هر چه زودتر اقدام کند و اجازه ندهد تا به بهانه های مختلف این انتخابات با تأخیر مواجه شود.

آنان تأکید می ورزند، در صورتی که حکومت موقف اش را در خصوص این مسأله روشن نسازد با این کار نه تنها کمک های مالی جامعه جهانی قطع خواهد شد بلکه مردم اعتماد شان را نسبت به این پروسه نیز از دست خواهند داد.

ویدا بره کی


XS
SM
MD
LG