لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

توافقنامه راه یابی افغانستان به بندر چابهار به امضا رسید


توافقنامه راه یابی افغانستان به بندر چابهار و دستیابی هند به آسیای میانه دیروز امضا شد.

وزیران خارجه ایران و هند دیروز این سند را در تهران امضا کردند.

به این ترتیب تاجران افغان از راه هند با بحر وصل میشوند و هندوستان از طریق چابهار به آسیای میانه راه می یابد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به رادیو آزادی گفت: توافقنامه چابهار برای سه کشور مهم است اما به گفته وی، اهمیت آن برای افغانستان خیلی زیاد و خاص است:

" افغانستان دو باره نقطه ترانزیتی خود را احیا میکند. برای مردم زمینه کاری فراهم میشود. از هر لحاظ برای هر سه کشور مفید است. خصوصاً برای افغانستان اهمیت دارد. در اینجا کوریدور یعنی دهلیز جدیدی به وجود میاید. خط آهن و سرک حلقوی ساخته میشود و برای مردم زمینه کاری ایجاد میشود و مشکلات حل میشوند. "

نیتین گدکاری وزیر ترانسپورت هند، روز چهارشنبه در دیدار با مقام های ایرانی در تهران، گفتگو های طولانی در مورد بندر چابهار داشت.

وی پس از مشوره های زیاد، با عباس احمد آخندی وزیر ترانسپورت ایران توافقنامه چابهار را امضا کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در گفتگو با وزیر ترانسپورت هند گفت: با توافقنامه چابهار در جنوب شرق ایران، فصل تازه روابط میان دو کشور گشوده خواهد شد.

هند میخواهد تا دو لنگرگاه را برای ده سال اجاره گیرد. در این بندر حدود هشتاد و پنج میلیون دالر مصرف خواهد شد.

پیش از این تاجران افغان، زمانیکه پاکستان انتقال اموال آنها را از راه کراچی با مشکل روبرو میساخت، این اموال و کالا ها را از طریق بندر عباس ایران وارد افغانستان می ساختند.

حالا خانجان الکوزی میگوید: نسبت به بندرعباس، راه چابهار برای افغان ها خیلی سودمند است.

به گفته آقای الکوزی چابهار در مقایسه با بندر عباس، هشت صد تا یک هزار کیلومتر به افغانستان نزدیک تر میشود و به همین خاطر برای کشور اهمیت زیاد دارد.

افغانستان اخیراً با پاکستان توافق کرد که اموال تاجران افغان از طریق بندر واگه وارد هند شود.

کابل همچنان از اسلام آباد خواست تا به تاجران افغان اجازه دهد که از هند به افغانستان واردات داشته باشند اما پاکستان این توافق را عملی نکرده است.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید: با توافقنامه چابهار، افغانستان از اینگونه مجبوریت ها که در حال حاضر از ناحیه تجارتی با پاکستان دارد، رهایی خواهد یافت.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG