لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

"سفر هیأت شورای عالی صلح به قطر به منظور آغاز گفتگوهای صلح با طالبان نیست"


عبدالحکیم مجاهد معاون اول شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکیم مجاهد معاون اول شورای عالی صلح افغانستان

معاون اول شورای عالی صلح افغانستان می گوید، هیاتی از این شورا جهت اشتراک در یک کنفرانس در مورد افغانستان وارد قطر شده است.

عبدالحکیم مجاهد در صحبت با رادیو آزادی گفت، این کنفرانس که از سوی موسسه موسوم به "پگواش" دایر میشود غیر رسمی می باشد و به مفهوم آغاز گفتگو های رسمی صلح با طالبان نیست:

"کنفرانس وجود دارد اما مذاکرات صلح رسماً وجود ندارد. این کنفرانس از سوی موسسه پگواش دایر می شود که ممکن در آن بشمول پاکستانی ها نمایندگان کشور های دیگر نیز دعوت شده باشد. کسانیکه در این کنفرانس اشتراک می کنند بشمول عطا الله لودین به حیث شخصیت مستقل اشتراک می کند نه به نمایندگی از شورای عالی صلح افغانستان."

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از عطاالله لودین معاون دیگر شورای صلح افغانستان گزارش داد که هیات بیست نفری شورای عالی صلح افغانستان به روز های یکشنبه و دوشنبه با نماینده گان طالبان در دوحه مرکز قطر "گفتگوهای باز" خواهند داشت.

عبدالحکیم مجاهد معاون اول شورای عالی صلح افغانستان همچنان به رادیو آزادی گفت که هیات شورای عالی صلح که روز جمعه عازم قطر شدند به دعوت موسسه پگواش برای اشتراک در یک کنفرانس غیر رسمی رفته اند، نه به نمایندگی از موقف رسمی حکومت افغانستان.

این چیزیست که در اعلامیه طالبان نیز انعکاس یافته است. طالبان با نشر اعلامیۀ حضور هشت تن از نماینده گان شان در این کنفرانس را تایید کرده اما افزوده اند که این به مفهوم اشتراک در گفتگو های صلح نیست.

در این اعلامیه گفته شده که طالبان پیش از این نیز در نشست های مشابه در جاپان و فرانسه اشتراک کرده اند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه از این کنفرانس به شرط افشاء نشدن نامش به رادیو آزادی گفت، بر علاوه طالبان، نمایندگان گروه شورشی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز در این کنفرانس اشتراک خواهند کرد.

به گفته منبع، در این کنفرانس تلاش خواهد شد تا با ملاقات میان اعضای شورای عالی صلح افغانستان و نمایندگان طالبان و حزب اسلامی زمینه برای آغاز گفتگو های صلح مساعد شود.

گفته شده است در این کنفرانس نماینده گان برخی از کشورهای دیگر به شمول پاکستان نیز اشتراک دارند.

این نشست در حالی برگزار می شود که طالبان به تازه گی از آغاز عملیات تابستانی شان خبر داده و درگیری ها میان نیروهای افغان و مخالفین مسلح دولت در نقاط مختلف کشور از جمله در ولایت قندز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG